ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τι είναι;

Η βιταμίνη D είναι γνωστή και ως η «βιταμίνη του ήλιου», καθώς παράγεται στον οργανισμό κατά την έκθεση της επιδερμίδας στην υπεριώδη UVB ακτινοβολία. Θεωρητικά, η καθημερινή έκθεση στον ήλιο για μερικά λεπτά είναι σε θέση να καλύψει τις ημερήσιες ανάγκες του οργανισμού στη συγκεκριμένη βιταμίνη. Ωστόσο, ιδιαίτερα τον χειμώνα, πολλά άτομα δεν προσλαμβάνουν επαρκή ποσότητα ηλιακού φωτός.

Επίσης, η ικανότητα παραγωγής βιταμίνης D από τον οργανισμό μειώνεται με τα χρόνια, με αποτέλεσμα η έλλειψή της να είναι κοινή στις μεγαλύτερες ηλικίες, χωρίς ωστόσο να είναι σπάνιες και οι περιπτώσεις ανεπάρκειας βιταμίνης D σε νεαρά άτομα.

Τι προσφέρει;

Η κύρια δράση της βιταμίνης D είναι η ρύθμιση των επιπέδων ασβεστίου και φωσφόρου στο αίμα, συμβάλλοντας έτσι στην υγεία των οστών και των δοντιών.

Πρόληψη: Μελέτες έχουν δείξει ότι η βιταμίνη D είναι σημαντική στην πρόληψη της οστεοπόρωσης, καθώς η έλλειψή της δεν επιτρέπει στον οργανισμό να απορροφήσει ασβέστιο από τις τροφές και τα συμπληρώματα. Όταν τα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα είναι χαμηλά, ο οργανισμός μεταφέρει αναγκαστικά ασβέστιο από τα οστά στο αίμα και από εκεί στους μύες και τα νεύρα. Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η μετατόπιση ασβεστίου οδηγεί σε μείωση της οστικής μάζας.

Επιπλέον πλεονεκτήματα: Μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί κατά καιρούς καταλήγουν ότι η βιταμίνη D μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, στον περιορισμό εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, του παχέος εντέρου και του στήθους, καθώς και στην επιβράδυνση της εξέλιξης της οστεοαρθρίτιδας στα γόνατα.

Πόση χρειάζεστε;

Οι ενήλικες πρέπει να καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες τους σε βιταμίνη D κυρίως με φυσικό τρόπο, δηλαδή με την έκθεση στον ήλιο. Ωστόσο, σε άτομα άνω των 65 και στις εγκύους συνιστάται η λήψη 10mcg την ημέρα.

Η ανεπάρκεια της συγκεκριμένης βιταμίνης αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης οστεοπόρωσης και οστεοαρθρίτιδας, ενώ επίσης μπορεί να προκαλέσει διάρροια, αϋπνία, νευρικότητα και μυικές θλάσεις.

Αντίθετα, η καθημερινή λήψη υπερβολικής ποσότητας βιταμίνης D μέσω συμπληρωμάτων διατροφής (25-50mcg για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών), μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, πονοκέφαλο, ανορεξία, ναυτία, τάση για εμετό, καρδιακές αρρυθμίες και υπερκόπωση.

Πώς θα την λάβετε;

10-15 λεπτά έκθεσης στο μεσημεριανό ηλιακό φως 2-3 την εβδομάδα είναι ικανό χρονικό διάστημα να σας παράσχει την απαιτούμενη ποσότητα βιταμίνης D. Ωστόσο, εάν είστε άνω των 50 ή δεν έχετε τη δυνατότητα να εκτεθείτε αρκετά στο ηλιακό φως, μπορείτε να στραφείτε σε σχετικά συμπληρώματα διατροφής. Οι περισσότεροι ειδικοί συνιστούν 10-15mcg στα άτομα άνω των 50 και 5-10mcg στους νεότερους ενήλικες. Τα συγκεκριμένα συμπληρώματα μπορούν να λαμβάνονται οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, πριν ή μετά το φαγητό.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υγιεινή Διατροφή

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Εσείς παίρνετε πρωινό;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα