ΕΠΙΣΤΗΜΗ & ΥΓΕΙΑ
Featured_shutterstock_233069050

Τι είναι η μέθοδος Pilates και ποιά τα χαρακτηριστικά της;

Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη μέθοδο γυμναστικής, η οποία έχει καταφέρει να επικρατήσει παγκοσμίως τα τελευταία δέκα χρόνια. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στους κοιλιακούς και τους μύες του κορμού με αποτέλεσμα να δυναμώνει πολύ τον «πυρήνα» του σώματος, δηλαδή την περιοχή κοιλιάς και μέσης και να αυξάνει τη μυϊκή αντοχή συνολικά. Ταυτόχρονα, ενισχύει την ευλυγισία, την ισορροπία και βελτιώνει τη στάση του σώματος.

Περιλαμβάνει τη χρήση οργάνων ειδικά σχεδιασμένων από το δημιουργό, Joseph Pilates αλλά και ασκήσεις στο πάτωμα με τη χρήση απλού στρώματος.

  • Οι ασκήσεις ενός προγράμματος pilates ποικίλλουν από πολύ απλές μέχρι πολύ σύνθετες και δύσκολες.
  • Όλοι ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλου και φυσικής κατάστασης μπορούν να συμμετέχουν.
  • Έχει μεγάλη απήχηση στο γυναικείο πληθυσμό αλλά και ο αριθμός των ανδρών που πλέον την εντάσσουν στο πρόγραμμά τους γίνεται συνεχώς μεγαλύτερος. Είναι ενδιαφέρον να τονιστεί πως ενώ συνήθως διδάσκεται από γυναίκες, εφευρέθηκε από έναν άνδρα!

Βασική φιλοσοφία της μεθόδου είναι η εξατομικευμένη άσκηση και ο πλήρης συντονισμός σώματος και πνεύματος καθώς κάθε ασκούμενος είναι διαφορετικός.

Πόσες φορές την εβδομάδα και για πόσο καιρό θα πρέπει να γυμνάζεται κανείς για να δει αποτελέσματα;

Η ιδανική συχνότητα άσκησης με τη μέθοδο Pilates είναι 3-4 φορές την εβδομάδα, καθώς δεν καταπονεί τις αρθρώσεις και δε χρειάζεται μεγάλο διάλειμμα μεταξύ των συνεδριών. Επειδή όμως οι περισσότεροι έχουν φορτωμένο καθημερινό πρόγραμμα, η πιο ρεαλιστική συχνότητα με καλά αποτελέσματα είναι 2-3 φορές εβδομαδιαίως. Η σωματική αλλαγή είναι άμεση. Χαρακτηριστικά, όσοι ακολουθούν αυτό το πρόγραμμα παρατηρούν αλλαγή στον τρόπο που αναπνέουν, κάθονται, στέκονται ή κινούνται από τα πρώτα μαθήματα. Είναι γνωστή άλλωστε η φράση του J. Pilates: «Στα 10 μαθήματα θα νιώσεις καλύτερ­­­­­­α, στα 20 θα φαίνεσαι καλύτερα και στα 30 θα έχεις ένα νέο σώμα».

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης μεθόδου σε σχέση με άλλα προγράμματα εκγύμνασης;

Οι ασκήσεις σε ένα πρόγραμμα Pilates γυμνάζουν το σώμα ενιαία, σαν μια ολοκληρωμένη λειτουργική μονάδα με τέλεια αρμονία. Αυτή η ακρίβεια και ο συντονισμός των κινήσεων είναι ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό αυτής της μεθόδου. Με λίγες επαναλήψεις και χωρίς άσκοπη σπατάλη σωματικής ενέργειας το σώμα δυναμώνει, αποκτά μυϊκή γράμμωση και γίνεται πιο εύκαμπτο.

Ένα καλά σχεδιασμένο πρόγραμμα Pilates που ακολουθείται συστηματικά για ικανοποιητικό χρονικό διάστημα μπορεί:

α) να αυξήσει τη συνολική μυϊκή δύναμη, αφού βασίζεται στις εναλλαγές των ασκήσεων και των μυϊκών ομάδων

β) να βελτιώσει την αναπνοή με αποτέλεσμα την καλύτερη οξυγόνωση του εγκεφάλου, γεγονός που μας δίνει μια αίσθηση αναζωογόνησης και καλύτερης ψυχικής διάθεσης

γ) να δώσει έμφαση στην αρμονία και την τεχνική, ώστε να βελτιώνεται η ισορροπία και η ευκινησία των ασκουμένων.

Pilates στο έδαφος ή σε μηχανήματα;

Το πρόγραμμα pilates στο έδαφος, (pilates mat) ακολουθεί μια αλληλουχία ασκήσεων παρόμοια με αυτή στα μηχανήματα, μόνο που σε αυτό χρησιμοποιούμε την αντίσταση του ίδιου του σώματός μας. Το πρόγραμμα αυτό γίνεται σε μικρά γκρουπ και συχνά χρησιμοποιούνται βοηθητικά όργανα, όπως λάστιχα, μπάλες, magic circles, foam rollers.

Όσον αφορά στα μηχανήματα pilates αυτά δεν έχουν καμία σχέση με τα όργανα των γυμναστηρίων. Είναι σχεδιασμένα με απόλυτη λεπτομέρεια ώστε να ευθυγραμμίζουν το σώμα και να παρέχουν σταθερότητα και συμμετρία σε κάθε κίνηση. Περιλαμβάνουν ειδικά κρεβάτια reformer ή cadillac με ιμάντες αντίστασης (ελατήρια), ειδικές καρέκλες, όπως wunda chairs, barrels, πάνω στα οποία εκτελούμε μια πληθώρα διαφορετικών ασκήσεων που ενεργοποιούν όλες τις μυϊκές ομάδες, ακόμα και τις πιο «ξεχασμένες». Με τα μηχανήματα πετυχαίνουμε αυξημένο εύρος κίνησης και καλύτερη υποστήριξη στην εκτέλεση σύνθετων ασκήσεων. Τα μηχανήματα αυτά προστατεύουν όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και έχουν πόνους σε αυχένα, μέση και γόνατα και τους βοηθούν στον καλύτερο έλεγχο του σώματος και στην ανακούφιση του πόνου.

Επομένως, οποιαδήποτε από τα μαθήματα pilates επιλέξετε, να είστε σίγουροι ότι αποτελεί ένα πλήρες πρόγραμμα γυμναστικής και ισχυρό αντίδοτο κατά του καθημερινού άγχους!

Κείμενο:Σοφία Μαυροπούλου, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, pilates and yoga instructor, fb: Breathe - Personal Living Room

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Επιστήμη & Υγεία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα