ΑΠΟ ΤΟ Α ΕΩΣ ΤΟ Ω
Featured_pregnancy

 

 

Ξεκινήστε τη φροντίδα του μωρού σας από την περίοδο της κυοφορίας του, προσέχοντας τη διατροφή και την υγεία σας.

Οι εγκυμονούσες χαίρουν ειδικής φροντίδας και περιποίησης, κάτι απόλυτα φυσιολογικό και απαραίτητο για την όμορφη αυτή περίοδο. Όμως, αυτό δεν δίνει καμία δικαιολογία για υπερβολές στην κατανάλωση φαγητού και γλυκισμάτων με τη γνωστή πρόφαση ...«πρέπει να τρώω για δύο» ή «το μωρό ζητάει γλυκό».

Προσεγμένη διατροφή κατά την εγκυμοσύνη

Η διατροφή της μητέρας πριν ή κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης επηρεάζει το μέγεθος και την αποδοτικότητα του πλακούντα, μέσω του οποίου το έμβρυο μπορεί και λαμβάνει ό,τι χρειάζεται για την ανάπτυξη του. Αν είστε έγκυος ή προσπαθείτε να συλλάβετε, συμβουλευτείτε τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό σας πριν πάρετε συμπληρώματα. Οι εγκυμονούσες θα πρέπει να προσέχουν να μην υπερβαίνουν τις προτεινόμενες δοσολογίες γιατί ορισμένες βιταμίνες αποθηκεύονται από το σώμα και η υπερβολική ποσότητα αυτών μπορεί να αποδειχθεί επιβλαβής.

Υπάρχει μία ισχυρή αντίληψη που αποδεικνύει την σχέση ανάμεσα στον τρόπο που μεγαλώνει ένα έμβρυο μέσα στην μήτρα και στην πιθανότητα να εμφανισθούν προβλήματα καρδιάς, υπέρτασης, διαβήτη, παχυσαρκίας ή καρκίνου στην μετέπειτα ζωή του. Για παράδειγμα τα παιδιά τα οποία κατά την γέννηση τους θεωρούνται από τους παιδίατρους σαν κοντά ή ολιγοβαρή, υποστηρίζεται από κάποιους ερευνητές ότι έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν πρόβλημα καρδιάς κατά την ενηλικίωση τους.

Τα προγεννητικά συμπληρώματα τα οποία περιλαμβάνουν θρεπτικές ουσίες προσαρμοσμένες ποσοτικά στη περίπτωση της εγκυμοσύνης, είναι ευρέως διαθέσιμα και μπορούν να αποβούν ιδιαίτερα χρήσιμα σε γυναίκες με «φτωχή» ή περιορισμένη διατροφή.

Φυλλικό Οξύ

Το φυλλικό οξύ προτείνεται για καθημερινή λήψη κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, καθώς και πριν από τη σύλληψη. Τροφές πλούσιες σε φυλλικό οξύ είναι τα μπρόκολα, τα πορτοκάλια, τα δημητριακά και οι ξηροί καρποί.

Σίδηρο

Παρά τη διακοπή της έμμηνου ρύσης, οι ανάγκες του οργανισμού για σίδηρο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι αυξημένες. Οι έγκυες γυναίκες για να υποστηρίξουν μωρό και πλακούντα παράγουν επιπλέον αίμα. Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για να παράγει τα απαιτούμενα αιμοφόρα κύτταρα. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης το σώμα γίνεται πιο αποτελεσματικό στην προσρόφηση σίδερου. Για τις γυναίκες που μπαίνουν στην εγκυμοσύνη με μικρά αποθέματα σιδήρου – κυρίως όσες έχουν ελλειπή σε σίδηρο διατροφή ή που πρόσφατα ταλαιπωρήθηκαν από δύσκολες περιόδους - συνιστώνται τα σιδηρούχα συμπληρώματα προς αποφυγή αναιμίας.

Καλές πηγές σιδήρου είναι οι ζωικές τροφές και ειδικά σημεία όπως τα νεφρά, η καρδιά, το άπαχο κόκκινο κρέας, η γαλοπούλα, το κοτόπουλο και τα ψάρια σε κονσέρβα (σαρδέλες). Παρόλο που το συκώτι θεωρείται εξαιρετικής ποιότητας πηγή σίδηρου, δεν συνίσταται σε περίπτωση εγκυμοσύνης επειδή περιλαμβάνει υψηλά επίπεδα ρετινόλης (τύπος βιταμίνης Α) που μπορεί να αποβούν ιδιαίτερα επιβλαβή στην ανάπτυξη του μωρού.

Ασβέστιο

Η ικανότητα απορρόφησης ασβεστίου από τον γυναικείο οργανισμό αυξάνεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Όσο τα αποθέματα μεταλλικών στοιχείων είναι επαρκή, η κατανάλωση συμπληρωμάτων δεν είναι απαραίτητη. Το προτεινόμενο επίπεδο (800mg – 1200mg την ημέρα) μπορεί να επιτευχθεί με την κατανάλωση πολλών γαλακτοκομικών τροφών, φασολιών και ψαριών πλούσιων σε λιπαρά (π.χ. σαρδέλες).

Στα αρχικά στάδια της εγκυμοσύνης το ασβέστιο «μεταφέρεται» από τους «χώρους αποθήκευσης» των οστών για να επιστρέψει πάλι σε αυτούς αργότερα. Γι αυτό το λόγο τα κορίτσια που βρίσκονται στην εφηβεία και σε κατάσταση εγκυμοσύνης θα πρέπει να λαμβάνουν συμπληρώματα ασβεστίου – τα οστά τους δεν έχουν ακόμα επαρκώς ασβεστοποιηθεί - ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάλογες ανάγκες της εγκυμοσύνης και μακροχρόνια η υγεία των οστών τους να μην αντιμετωπίσει προβλήματα.

Οι γυναίκες οι οποίες θηλάζουν, χρειάζονται καθημερινά 1250 mg ασβεστίου για να παράγουν το γάλα θηλασμού. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την κατανάλωση γάλακτος, γαλακτοκομικών τροφών πλούσιων σε ασβέστιο ή με την καθημερινή λήψη αντίστοιχων συμπληρωμάτων.

Μαγνήσιο

Αυτό το μέταλλο, είναι σημαντικό όχι μόνο στον σχηματισμό των οστών αλλά και στην παραγωγή μητρικού γάλακτος. Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, τα αποθέματα μαγνησίου στα οστά μπορεί να είναι ανεπαρκή εφόσον και η διατροφή είναι ανεπαρκής. Η έλλειψη μαγνησίου μπορεί να μπορεί να συμβάλει σε επιπλοκές, όπως η προεκλαμψία. Βοηθητικές πηγές διατροφής είναι τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα καρύδια και τα όσπρια.

Ψευδάργυρος

Η υγιής ανάπτυξη των κυττάρων δεν είναι δυνατή χωρίς τον ψευδάργυρο. Στους άνδρες, η κινητικότητα του σπέρματος είναι περιορισμένη αν το σπερματικό υγρό περιέχει χαμηλή ποσότητα ψευδάργυρου ενώ, έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που ακολουθούν δίαιτες χαμηλές σε ψευδάργυρο έχουν αυξημένες πιθανότητες να γεννήσουν πρόωρα ή ολιγοβαρή μωρά.

Οι έγκυες γυναίκες με επαρκή λήψη ψευδάργυρου από διατροφικές πηγές όπως κρέας, καρύδια, μαλάκια, φασόλια και γάλα είναι απίθανο να χρειαστούν συμπληρώματα επειδή το σώμα προσαρμόζεται στις έξτρα απαιτήσεις με το να απορροφάει τις απαιτούμενες ποσότητες από την διατροφή.

Χαλκός

Αυτό το μεταλλικό στοιχείο που αποτελεί συστατικό του μητρικού γάλακτος είναι απαραίτητο για το σχηματισμό των οστών. Ανάλογες διατροφικές πηγές είναι τα αποξηραμένα βερίκοκα, το κρέας, τα καρύδια, το ρύζι, τα σιταρένια ζυμαρικά και τα πρωινά δημητριακά.

Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α είναι χρήσιμη στο σχηματισμό κυττάρων, στην ανάπτυξη δέρματος και μεμβράνης και σε ένα πλήθος από λειτουργίες μεταβολισμού. Η ημερήσια συνιστώμενη δοσολογία μπορεί εύκολα να εξασφαλιστεί από μία μέση διατροφή, γι’ αυτό και η λήψη συμπληρωμάτων δεν είναι απαραίτητη.

Οι έγκυες γυναίκες θα πρέπει να αποφεύγουν την υψηλή λήψη βιταμίνης Α με την μορφή της ρετινόλης. Για παράδειγμα, ποσότητες όπως 2800 mcg ανά ημέρα μπορεί να οδηγήσουν σε γενετικές ατέλειες.

Γι αυτό το λόγο, το συκώτι και προϊόντα που παράγονται από αυτό μπορεί να περιέχουν μεγάλες ποσότητες ρετινόλης δεν συνιστώνται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Αναλόγως, τα προγεννητικά συμπληρώματα και τα συμπληρώματα εγκυμοσύνης, δεν πρέπει να περιλαμβάνουν ρετινόλη – τα περισσότερα περιλαμβάνουν βήτα καροτίνη, που είναι πολύ πιο ασφαλή γιατί μεταλλάσσετε από το σώμα σε βιταμίνη Α.

Βιταμίνη D

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για να βοηθήσει το ασβέστιο στο σχηματισμό των οστών και δοντιών. Οι περισσότερες από τις ανάγκες μας, βοηθούνται από την επίδραση του ηλίου πάνω στο δέρμα. Διατροφικά, η βιταμίνη D εμφανίζεται μόνο σε ζωικά προϊόντα όπως στο λίπος των ψαριών.

Βιταμίνη C

Η Βιταμίνη C είναι σημαντική για την ανάπτυξη και επισκευή των ιστών και γι’αυτό θα πρέπει να ακολουθείται μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά.

Μια πρόσφατη έρευνα, η οποία έγινε σε περίπου 700 γυναίκες (που για πρώτη φορά ήταν μητέρες), έδειξε ότι η χαμηλή κατανάλωση βιταμίνης C είχε την τάση να ελαττώνει το μέγεθος του πλακούντα και να μειώνει το γενετικό βάρος.

Ομάδα βιταμινών Β

Το σύμπλεγμα των βιταμινών Β σχετίζεται με την απελευθέρωση ενέργειας από τις τροφές. Τα συμπληρώματα του συμπλέγματος Β μπορούν τα βοηθήσουν γυναίκες με «φτωχή» διατροφή, αν και η εγκυμοσύνη δεν αυξάνει τις απαιτήσεις για όλες τις βιταμίνες Β.

Φυσιολογική αύξηση βάρους

Η αύξηση του βάρους είναι φυσικό επακόλουθο της εγκυμοσύνης. Ακόμη και εάν είστε υπέρβαρη, η περίοδος αυτή δεν είναι η κατάλληλη για να επιχειρήσετε απώλεια βάρους. Στόχος κάθε εγκυμονούσας θα πρέπει να είναι η αύξηση του βάρους σε φυσιολογικά πλαίσια.

Γενικά, για μια γυναίκα με φυσιολογικό βάρος πριν την σύλληψη, η φυσιολογική αύξηση του βάρους υπολογίζεται σε 10-13 κιλά. Κατά το πρώτο τρίμηνο της κύησης η φυσιολογική αύξηση βάρους είναι 1-1,5 κιλό. Από τον τρίτο έως έκτο μήνα η φυσιολογική αύξηση είναι 3,5-4 κιλά και το τελευταίο τρίμηνο (6ος – 9ος μήνας) 5-6 κιλά.

Οι γυναίκες που πριν την εγκυμοσύνη τους είχαν επιπλέον κιλά θα πρέπει να φροντίσουν να «πάρουν» λιγότερα κιλά από αυτά που αναλύονται παραπάνω, φροντίζοντας η συνολική αύξηση του βάρους τους να είναι 7 με 10 κιλά.

Βέβαια, όπως είναι φυσικό, τα δεδομένα αλλάζουν σε περίπτωση κυοφορίας διδύμων ή τριδύμων.

Τι είναι ο «διαβήτης κυήσεως»;

Ο διαβήτης της εγκυμοσύνης μπορεί να εμφανιστεί μεταξύ 24ης και 28ης εβδομάδας. Συνήθως εξαφανίζεται μετά τη γέννηση του μωρού. Ο διαβήτης κυήσεως μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε γυναίκα, αλλά οι πιθανότητες αυξάνουν όταν στην οικογένεια υπάρχει ιστορικό διαβήτη κυήσεως, ή όταν έχει προηγηθεί εγκυμοσύνη μεγαλόσωμου παιδιού. Επιβαρυντικοί παράγοντες είναι η ηλικία και το αυξημένο βάρος.

Κάπνισμα - Αλκόολ – Καφεϊνη: προστατέψτε το μωράκι σας από τους 3 αυτούς εχθρούς

Οι υποψήφιοι γονείς θα πρέπει να διακόψουν το κάπνισμα μόλις αποφασίσουν την προσπάθεια απόκτησης παιδιού. Το κάπνισμα συνδέεται με ολιγοβαρή μωρά, ξαφνικούς θανάτους και διαταραχές στην εγκυμοσύνη. Κανένα συμπλήρωμα διατροφής δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις δυσάρεστες

συνέπειες του καπνίσματος στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει την γονιμότητα σε γυναίκες και άνδρες, γι αυτό και πριν την σύλληψη θα πρέπει το αλκοόλ να διατηρείται σε φυσιολογικά επίπεδα ή να αποφεύγεται. Η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ από μια έγκυο μπορεί να καταστρέψει το μωρό, οδηγώντας το σε νοητική καθυστέρηση ή σε «εμβρυακό σύνδρομο αλκοολισμού» που σημαίνει ότι το μωρό γεννιέται έχοντας εξάρτηση από το αλκοόλ. Ειδικοί σε θέματα υγείας διαφωνούν στο κατά πόσο μια μικρή ποσότητα αλκοόλ είναι επιτρεπτή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η συνηθισμένη συμβουλή είναι η αποχή ή η κατανάλωση μιας μικρής ποσότητας αλκοόλ, όπως σε ένα μικρό ποτήρι κρασί ή μισό ποτήρι μπύρας. Η κατανάλωση περισσότερων των 2 ποτών την φορά μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο έμβρυο.

Η καφεΐνη έχει την ιδιότητα να διαπερνά τον πλακούντα, επιδρόντας στον ρυθμό της καρδιάς και στην αναπνοή του εμβρύου. Επίσης, η κατανάλωση καφεΐνης έχει συνδεθεί με ξαφνική αποβολή ή ολιγοβαρή νεογνά. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης θα πρέπει να αποφεύγεται εντελώς η λήψη καφεΐνης (ο καφές, το τσάϊ, τα αναψυκτικά τύπου cola, κτλ.)

 

Μερικές ακόμη συμβουλές για τις μέλλουσες μητέρες...

- Η ναυτία και ο εμετός είναι από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της εγκυμοσύνης, ειδικά τις πρωινές ώρες. Τα μικρά, αλλά συχνά γεύματα (αντί 3 κανονικών γευμάτων) μπορούν να βοηθήσουν. Επίσης, αποφεύγετε τις δυσάρεστες και έντονες οσμές και φροντίστε να αναπνέετε φρέσκο και καθαρό αέρα.

- Συνίσταται η αύξηση της φυσικής άσκησης, εάν αυτό είναι εφικτό. Το να καθιερώσετε ένα πρόγραμμα περιπάτου σε καθημερινή βάση θα βοηθήσει σημαντικά την εγκυμοσύνη σας.

- Υπάρχει πιθανότητα να παρουσιασθεί δυσκοιλιότητα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μια αιτία μπορεί να είναι η πιθανή λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου. Συμπεριλάβετε στη διατροφή σας τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες (δημητριακά, όσπρια, φρούτα) και μην παραλείπετε την κατανάλωση νερού.

- Τέλος, η κατανάλωση νερού είναι σημαντική. Πίνετε τουλάχιστον 8 με 10 ποτήρια νερό την ημέρα για την εξασφάλιση επαρκούς ενυδάτωσης του σώματος.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Από το Α έως το Ω

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Εσείς παίρνετε πρωινό;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα