Υ
Featured_sleeping-woman1

 

 

Η αξία του ύπνου στον άνθρωπο φαίνεται ότι ήταν γνωστή από την αρχαιότητα. Στην αρχαία Ελλάδα μάλιστα υπήρχε ο Θεός Ύπνος, ενώ ένα από τα παιδιά του, ο Μορφέας, είναι γνωστός μέχρι και τη σημερινή εποχή (π.χ. «έπεσε στην αγκαλιά του Μορφέα»).

Το θέμα του ύπνου και των ευεργετικών ιδιοτήτων του συναντάται σε πολλά αρχαία κείμενα, μεταξύ των οποίων εκείνα του Ομήρου και του Αριστοτέλη. Η σημερινή επιστημονική έρευνα επιβεβαιώνει την αξία του ύπνου, ενώ διαθέτει ιδιαίτερα κεφάλαια στα σύγχρονα βιβλία θεραπευτικής.

Τι συμβαίνει, όμως, όταν κοιμόμαστε; Οι λειτουργίες του οργανισμού περιορίζουν στο ελάχιστο την δραστηριότητα τους, ο μεταβολισμός επιβραδύνεται, το μυϊκό σύστημα ελαχιστοποιεί τις κινήσεις του, ενώ παράλληλα μειώνεται και η επικοινωνία με τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Ο εγκέφαλος βρίσκει την ευκαιρία να ξεκουραστεί, κάτι που φαίνεται ότι βοηθά τη λειτουργία της μνήμης και της μάθησης.

Με την ελάχιστη δυνατή λειτουργία κατά τη διάρκεια του ύπνου, ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες της ημέρας, όταν και ήταν σε εγρήγορση, ενώ με τα όνειρα αποπειράται να λύσει παλαιά και καινούρια προβλήματα, βιωματικά στοιχεία που δεν αντέχει να επεξεργαστεί κατά την εγρήγορση. Άνθρωποι που, εθελοντικά ή κατόπιν ατυχήματος, έμειναν για πολλές ημέρες άυπνοι (έως και 15 - 18 ημέρες), παρουσιάζουν παραισθήσεις, δυσκολία να συγκεντρωθούν, να θυμηθούν.

Οι ώρες που πρέπει να κοιμάται το άτομο σε ένα εικοσιτετράωρο είναι 7 – 8 περίπου, κατά προτίμηση τη νύκτα, σύμφωνα πάντα και με το βιολογικό ρολόι του ανθρώπου. Πράγματι, τις βραδινές ώρες παράγεται από έναν αδένα (επίφυση) μια ορμόνη, η μελατονίνη, που δημιουργεί την αίσθηση της νύστας και προετοιμάζει το άτομο να πάει για ύπνο. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος που τα τελευταία χρόνια παρασκευάσθηκαν χάπια μελατονίνης, τα οποία βοηθούν ακριβώς στην αποκατάσταση του βιολογικού ρυθμού του ύπνου.

Οι ευεργετικές ιδιότητες του ύπνου αποδεικνύονται από σειρά μελετών που έχουν πραγματοποιηθεί στο παρελθόν. Σε μία από αυτές, συγκρίθηκε ομάδα ανθρώπων που κοιμόταν 7 - 8 ώρες το εικοσιτετράωρο με μια άλλη που κοιμόταν λιγότερο από 4 ώρες. Το συμπέρασμα που βγήκε είναι ότι στην πρώτη ομάδα ο επαρκής ύπνος προήγαγε τη μακροζωία, ενώ στη δεύτερη ο ανεπαρκής ύπνος είχε τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα.

Άλλη έρευνα μελέτησε τη σχέση του ανεπαρκούς ύπνου και του καρκίνου του μαστού στις γυναίκες. Οι γυναίκες, λοιπόν, που κοιμούνται λιγότερο από 6 ώρες το εικοσιτετράωρο έχουν κατά 62% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του μαστού.

Μια τρίτη μελέτη τονίζει τη σημασία του ύπνου το μεσημέρι για περίπου μισή ώρα, καθώς μειώνει τον κίνδυνο εμφράγματος του μυοκαρδίου. Παράλληλα, υποστηρίζει ότι ο επαρκής ύπνος βελτιώνει τη μνήμη και βοηθά στη διατήρηση του βάρους στα φυσιολογικά επίπεδα, καθώς ο ανεπαρκής ύπνος συμβάλλει στην αύξηση του «τσιμπολογήματος» και της πρόσληψης θερμίδων.

Η σημερινή ιατρική επιστήμη και η θεραπευτική δίνουν ιδιαίτερη σημασία τόσο στην ποσότητα, όσο και την ποιότητα του ύπνου. Γι’ αυτό και είναι κρίσιμο να παραθέτετε πάντοτε στον θεράποντα γιατρό πλήρες και αναλυτικό ιστορικό, ώστε να τον βοηθήσετε να κάνει ορθή διάγνωση. Για παράδειγμα, πρέπει οπωσδήποτε να αναφέρετε εάν αντιμετωπίζετε παρατεταμένη αϋπνία ή αφύπνιση τις πρώτες πρωινές ώρες (3:00 – 4:00), χωρίς να μπορείτε να ξανακοιμηθείτε.

Συμβουλές για καλό ύπνο

Υιοθετήστε το ελαφρύ βραδινό. Αποφύγετε τις λιπαρές τροφές, τα πικάντικα φαγητά και τον καφέ.

Φροντίστε να αισθάνεστε άνετα στην κρεβατοκάμαρά σας χωρίς ενοχλητικούς ήχους. Για παράδειγμα, δεν είναι απαραίτητο να έχετε το κινητό σας τηλέφωνο δίπλα στο κομοδίνο.

Η μουσική χαλαρώνει και προδιαθέτει για καλό ύπνο. Αντίθετα, το κάπνισμα προκαλεί υπερένταση και ευθύνεται για πολλά προβλήματα που σχετίζονται με τον ύπνο, όπως το ροχαλητό.

Συνήθως η ένταση από την καθημερινή πίεση εκδηλώνεται με πόνους στη ράχη, τον αυχένα και το κεφάλι. Οι μαλάξεις χαλαρώνουν και διώχνουν τον πονοκέφαλο, ιδιαίτερα αν γίνουν με ένα μαλακό σφουγγάρι κατά τη διάρκεια του βραδινού μπάνιου.

Ένα άλλο «βότανο» που φαίνεται ότι ευνοεί τον καλό ύπνο είναι ο έρωτας. Γι’ αυτό διατηρείτε το ερωτικό στοιχείο με τον / την σύντροφό σας.

Η καλή ποιότητα ζωής συνδέεται άμεσα και με τον καλό ύπνο. Μην αγνοείτε, λοιπόν, τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζετε όταν κοιμάστε, όσο αμελητέα κι αν φαίνονται. Με τη βοήθεια του γιατρού σας θα βρείτε τι ακριβώς σας ενοχλεί και θα το αντιμετωπίσετε με κατάλληλη αγωγή.

Καλό ύπνο και ευτυχή παραμονή «στην αγκαλιά του Μορφέα»!

 

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υ

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα