ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Featured_eleftheres_rizes

ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΑ και ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΡΙΖΕΣ

Πώς θα εξασφαλίσουμε φυσική υγεία!

Μήπως νοιώθετε κουρασμένοι, ψυχικά και σωματικά, άρρωστοι και χωρίς ενέργεια;
Προσέξτε........το σώμα σας κάτι θέλει να σας πεί!

Ο τρόπος για να αποκτήσει κανείς γερό και υγιές σώμα είναι να δημιουργήσει γερά και υγιή κύτταρα. Για να ενισχύσουμε την ανάπτυξη των κυττάρων, των οργάνων, των λειτουργιών και κατά συνέπεια το αμυντικό σύστημα του οργανισμού θα πρέπει να ακολουθήσουμε και να κάνουμε πράξη κάποιες προϋποθέσεις.
1)Να καθαρίσουμε το οργανισμό μας αποβάλλοντας τις τοξίνες και τις περιττές ουσίες που είναι βλαβερές για τα κύτταρα του οργανισμού, να κάνουμε δηλαδή αποτοξίνωση.
2)Να τρεφόμαστε σωστά, προσφέροντας στον οργανισμό μας τα βασικά θρεπτικά συστατικά.
3)Να δυναμώσουμε και να είμαστε γεμάτη ενέργεια και υγεία!

Ας ξεκινήσουμε με το να εξηγούμε τι είναι οι Ελεύθερες Ρίζες - Τα πιράνχας των κυττάρων

Ο Denham Harman ήταν ο πρώτος ο οποίος το 1956 ανέπτυξε την θεωρία για τις Ελεύθερες Ρίζες, οι οποίες με το πέρασμα των χρόνων συσσωρεύονται όλο και περισσότερες στο οργανισμό και εξασκούν μια ισχυρή οξειδωτική δράση, πολύ βλαβερή για όλα τα συστατικά του οργανισμού.

Πρόκειται για ασταθή μόρια (ομάδες μοριακών ατόμων που είναι ενωμένα μεταξύ τους), δηλαδή μόρια από τα οποία «κάτι λείπει από την δομή τους», που είναι έτοιμα να δεσμευτούν και να ενωθούν με άλλα μόρια και αυτό διότι έχουν ένα ελεύθερο ηλεκτρόνιο.

Στον ανθρώπινο οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες αντιδρούν με οποιαδήποτε μοριακή δομή που συναντούν.

Πρόκειται για πραγματικούς «δολοφόνους» των κυτταρικών δομών και θεωρούνται οι υπεύθυνοι πολλών εκφυλιστικών παθήσεων, της γήρανσης των κυττάρων και ίσως, επίσης, και του καρκίνου.

Οι ελεύθερες ρίζες σχηματίζονται στο εσωτερικό των κυττάρων μας ( μιτοχόνδρια), όπου χρησιμοποιείται το οξυγόνο για την παραγωγή της ενέργειας. Δεν καταναλώνεται όλο το οξυγόνο και έτσι, ένα μέρος του σχηματίζει τις ελεύθερες ρίζες που περιέχουν ένα ή δύο άτομα οξυγόνου.

Εάν οι ελεύθερες ρίζες δεν αδρανοποιηθούν, μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες σε διάφορες λειτουργίες και μηχανισμούς του οργανισμού.
Μπορούν να επέμβουν στην δομή κρίσιμων συστατικών του οργανισμού, όπως είναι το DΝΑ, το γενετικό υλικό που υπαγορεύει και κατευθύνει τον πολλαπλασιασμό κάθε κυττάρου του οργανισμού.
Στην πραγματικότητα, το DNA κάθε κυττάρου μπορεί να δεχθεί επίθεση από τις ελεύθερες ρίζες 10.000 φορές την ημέρα.
Η βλάβη που προκαλείται στο DNA των γονιδίων από τις ελεύθερες ρίζες οφείλεται στην οξείδωση των βάσεων του νουκλεϊκού οξέως (αδενίνη, θυμίνη, γουανίνη, κυτοσίνη) που αποτελούν την "κόλλα" που κρατά ενωμένη την διπλή έλικα των μορίων του DNA.
Η πιο συχνή βλάβη που προκαλείται από τις ελεύθερες ρίζες είναι η οξείδωση των ενώσεων, που σχηματίζουν τα λίπη και που ονομάζονται "λιπίδια".

Η ελεύθερη ρίζα που παράγεται σε μεγάλη ποσότητα είναι υπεροξείδιο του οξυγόνου Ο2. Αυτό αντιδρά με το υπεροξείδιο του υδρογόνου Η2Ο2 και σχηματίζει μια επικίνδυνη και ισχυρή ελεύθερη ρίζα, το οξείδιο του υδρογόνου ΟΗ- πού είναι πιο ισχυρό από το υπεροξείδιο του οξυγόνου Ο2.

Παράγοντες που προκαλούν τον σχηματισμό ελευθέρων ριζών είναι: οι φλεγμονές, το κάπνισμα, η ηλιακή ακτινοβολία, το στρες ,το άγχος, συναισθηματική πίεση, η κακή διατροφή, η κατανάλωση αλκοόλ.

Μια αύξηση των ελευθέρων ριζών μπορεί να χειροτερέψει πάρα πολύ τις αυτοάνοσες αρρώστιες και όχι μόνο.

Οι ελεύθερες ρίζες αντιμετωπίζονται εύκολα όταν είμαστε ακόμη νέοι, με το να τις αποβάλλουμε από τον οργανισμό, πράγμα το οποίο καθίσταται πιο δύσκολο όσο περνάνε τα χρόνια και επέρχεται η γήρανση των κυττάρων.

Όταν έχουμε μεγάλη παραγωγή ελευθέρων ριζών, το αποτέλεσμα είναι βλάβες στον οργανισμό και το ονομαζόμενο οξειδωτικό στρες.

Οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν διάφορες βλάβες και παθήσεις, όπως: καρκίνο, καρδιακές παθήσεις, παθήσεις ανοσοποιητικού συστήματος, ρευματοειδή αρθρίτιδα, τραυματισμούς από ακτινοβολία, καταρράκτη, πορφυρία, παθήσεις του αμφιληστροειδούς, Πάρκινσον, αρτηριοσκλήρυνση, έμφραγμα, αρθρίτιδα, γήρανση των κυττάρων, κακή κυκλοφορία, χρόνιες φλεγμονές , λοιμώξεις, μυκητιάσεις, αδρανοποίηση των επινεφριδίων καθώς επίσης ανεπανόρθωτες βλάβες.

Όλοι οι ζώντες οργανισμοί συμπεριλαμβανομένων και των φυτών συνεχώς βομβαρδίζονται από τις ακτινοβολίες και από τις ελεύθερες ρίζες. Όλοι αμύνονται από τον εισβολέα. Οι οργανισμοί του ζωικού βασιλείου αμύνονται με τα αντιοξειδωτικά που σχηματίζουν στον οργανισμό τους (ενδογενή) και με εκείνα που λαμβάνουν με την τροφή τους (εξωγενή).

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΑ

ΒΙΤΑΜΙΝΗ Ε

Κύριο λιποδιαλυτό αντιοξειδωτικό

Δράση:

Η βιταμίνη Ε αντιδρά εύκολα με τις ελεύθερες ρίζες των λιπαρών οξέων και ενώ οξειδώνεται η ίδια, αποτρέπει την οξείδωση των λιπιδίων και την περαιτέρω καταστροφή των ιστών.
Η οξειδωμένη μορφή της Ε ανάγεται με τη βοήθεια της βιταμίνης C και της γλουταθειόνης.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ C (Ασκορβικόοξύ)


Υδατοδιαλυτή Βιταμίνη

Δράση: 

Δρα μόνη της ή σε συνδυασμό με την Βιταμίνη Ε.
Αναγεννά την οξειδωμένη μορφή της Βιταμίνη Ε.
Έχει όμως και προ-οξειδωτική δράση της βιταμίνης C καθώς η βιταμίνη C ανάγει τα μεταβατικά μέταλλα όπως ιόντα χαλκού Cu2+ ή Fe3+και η ίδια οξειδώνεται σε ημι-δεϋδροασκορβικό οξύ. Τα προϊόντα που παράγονται (Cu+ &Fe2+ ) μπορούν να προκαλέσουν κυτταρική βλάβη, μέσω της παραγωγής δραστικών μορφών οξυγόνου και ελευθέρων ριζών οξυγόνου ριζών.


β ΚΑΡΟTΕΝΙO
Χρωστική που βρίσκεται στα φυτά πορτοκαλοκόκκινου χρώματος. Πρόδρομος της Βιταμίνης Α

Δράση:  

Το β καροτένιο και άλλα καροτενοειδή έχουν τη δυνατότητα να αντιδρούν με τις ελεύθερες ρίζες υπεροξειδίου οι οποίες παράγονται  κατά την υπεροξείδωση των λιπιδίων.
Έχει συνεργιστική δράση με τη Βιταμίνη Ε.

ΜΕΤΑΛΛΑ

Έχουν συνεργιστική δράση στην προστασία των αντιοξειδωτικών ένζυμων.
Ψευδάργυρος, χαλκός και μαγνήσιο απαραίτητα για την δράση των δυο τύπων υπεροξειδικής δισμουτάσης.
Σελήνιο, απαραίτητο συστατικό της υπεροξειδάσης της γλουταθειόνης, σημαντικό για την αποσύνθεση του Η2Ο2 και των υπεροξειδίων των λιπαρών οξέων.


ΠΟΛΥΦΑΙΝΟΛΕΣ

Ομάδα ενώσεων με ένα ή περισσότερα ΟΗ. Παράγονται ως προϊόντα δευτερογενούς μεταβολισμού των φυτών. 

Δράση:

Δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες ή σταματούν τις αλυσιδωτές αντιδράσεις των ελευθέρων ριζών, δεσμεύουν μεταλλικά ιόντα που συχνά αρχίζουν την οξείδωση, αναγεννούν την Βιταμίνη Ε.


ΠΗΓΕΣ
ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΩΝ


ΚΑΡΟΤΕΝΟΕΙΔΗ βρίσκονται στα φρούτα & λαχανικά ~ καρότα, φρέσκες ντομάτες, προϊόντα ντομάτας, πράσινα λαχανικά, πιπεριές, κολοκύθα.
Βιταμίνη C βρίσκεται στα εσπεριδοειδή, χυμούς από εσπεριδοειδή, πιπεριές, ντομάτες και πολλά αλλά φρούτα και λαχανικά.
Βιταμίνη Ε, βρίσκεται στους ξηρούς καρπούς, λίπη και έλαια, σπόροι σιταριού, πράσινα φυλλώδη λαχανικών.
Σελήνιο, Το σελήνιο εισέρχεται στην τροφική αλυσίδα διαμέσου των λαχανικών, τα οποία λαμβάνονται από το έδαφος. Το βρίσκουμε δημητριακά ολικής αλέσεως, ψάρι, θαλασσινά, αράπικα φιστίκια, συκώτι, χοιρινό
Ψευδάργυρος, βρίσκεται στο κόκκινο κρέας, θαλασσινά, γαλακτοκομικά, ξηροί καρποί, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως,, οστρακοειδή. Πολλά δημητριακά πρωινού έχουν εμπλουτιστεί με ψευδάργυρο .Ο ψευδάργυρος από τις τροφές απορροφάται σε ποσοστό περίπου 15-40%.
Xαλκός, ευρέως διαδεδομένος στα τρόφιμα ιδιαίτερα στο κόκκινο κρέας, θαλασσινά, ξηροί καρποί, μακαρόνια, ρύζι και άλλα προϊόντα ολικής άλεσης, σπόροι, κακάο, δημητριακά από φύτρο σταριού.
Πολυφαινολες, βρίσκονται στα φυτικά τρόφιμα (λαχανικά, δημητριακά, ξηρούς καρπούς φρούτα κλπ) και στα ποτά (κρασί, μπύρα, τσάι, κακάο, χυμός μήλου κλπ).
Μια μελέτη που έγινε από το πανεπιστήμιο της Βοστόνης, σχετικά με την ισχυρή αντιοξειδωτική δράση διαφόρων φρούτων, απέδειξε πως το μαύρο σταφύλι, τα μαύρα δαμάσκηνα, ο μύρτιλος, τα μούρα και οι φράουλες, παρουσιάζουν πολύ ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.
Άλλα φυτικά προϊόντα που έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση είναι το φραγκοστάφυλο, ντομάτα, ανανάς, πορτοκάλι, λεμόνι, πράσινες σαλάτες, φύτρα, μαϊντανός, φινόκιο, αγγούρι, καρότα, πεπόνι, κολοκύθα, σπανάκι, μπρόκολα, μάνγκο, παπάγια, βερίκοκα, γκρέιπφρουτ, κουνουπίδι.


Μάτσου Παρασκευή, Φαρμακοποιός - Μέλος του δικτύου Advance, Ν. Ιωνία Βόλος


Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Ειδικό Αφιέρωμα

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα