ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ
Featured_symvouli

Η αϋπνία είναι μια συνηθισμένη παθολογική κατάσταση κατά την οποία ένας άνθρωπος δεν μπορεί να κοιμηθεί έστω και για λίγη ώρα. Ο άνθρωπος που πάσχει από αϋπνία παρουσιάζει δυσκολία είτε στο να χαλαρώσει για να μπεί γρήγορα στην πρώτη φάση του ύπνου, είτε στο να παραμείνει σε κατάσταση ύπνου για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται     έτσι ώστε να ξυπνήσει ξεκούραστος και ευδιάθετος.

Η αϋπνία μπορεί να είναι:

α) Παροδική (να διαρκεί δηλαδη από 1 έως 3 νύχτες)

β) Επαναλαμβανόμενη (να ταλαιπωρεί τον ασθενή για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο κατά διαστήματα)

γ) Χρόνια (να συμβαίνει τις περισσότερες νύχτες του μήνα ή και περισσότερο).

Τα άτομα που πάσχουν από αϋπνία συνήθως δεν αισθάνονται ξεκούραστα όταν ξυπνούν, έχουν έλλειψη ενεργητικότητας, νιώθουν κούραση, υπνηλία, νευρικότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας και παρουσιάζουν δυσκολία στη συγκέντρωση. Φυσικά όλα τα παραπάνω έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην προσωπική και στην επαγγελματική ζωή του ατόμου.

Ποιές είναι οι πιο συνηθισμένες αιτίες της αϋπνίας;

  1. Το στρες: Διάφορες σκέψεις από την ημέρα που πέρασε, ανησυχίες σχετικά με τη δουλειά, το σχολείο, την οικογένεια κρατούν τον εγκέφαλο σε εγρήγορση δυσκολεύοντας τον ύπνο.
  2. Το άγχος: Το χρόνιο στρες σωματοποιείται και γίνεται αγχώδης διαταραχή η οποία συνδέεται με την αϋπνία.
  3. Η ύπαρξη ασθένειας: Παθήσεις που έχουν συνδεθεί με την αϋπνία είναι το Πάρκισον, το Αλτσχάιμερ, διάφορες μορφές αρθρίτιδας, ο καρκίνος, η συχνοουρία, οι δυσκολίες στην αναπνοή και η καρδιακή ανεπάρκεια. Αυτές οι παθήσεις σχεδόν πάντα συνοδεύονται από χρόνιο πόνο ο οποίος προκαλεί αϋπνία και κακής ποιότητας ύπνο.
  4. Η κατάθλιψη: Άτομα που βρίσκονται ή όχι υπό αγωγή για κατάθλιψη, παρουσιάζουν δυσκολίες στον ύπνο. Γενικά η χρόνια αϋπνία συνοδεύει πολλές ψυχικές διαταραχές.
  5. Οι παρενέργειες φαρμάκων: Κάποιες κατηγορίες φαρμάκων όπως αντικαταθληπτικά, αντιυπερτασικά, αντιαλλεργικά ή και συνδυασμοί των παραπάνω, μπορεί να κρατήσουν τον οργανισμό σε εγρήγορση δυσκολεύοντας τον ύπνο. Ακόμη και τα απλά παυσίπονα που ανήκουν στην κατηγορία των μη Συνταγογραφούμενων  Φαρμάκων, ενδέχεται να περιέχουν καφεΐνη, οπότε η λήψη τους πριν τον ύπνο να προκαλέσει υπερδιέγερση.
  6. Η ηλικία: Άτομα άνω των 60 ετών παρουσιάζουν δυσκολίες στον ύπνο, λόγω των αλλαγών στα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας και διαφόρων προβλημάτων υγείας.
  7. Το φύλο: Έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες υποφέρουν συχνότερα από αϋπνία.
  8. Οι αλλαγές στο άμεσο περιβάλλον: Αλλαγές στο καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων ή στο ωράριο εργασίας μπορεί να δυσκολέψουν τον ύπνο.
  9. Οι υπερβολικά υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος.
  10. Οι «κακές» συνήθειες πριν τον ύπνο: Εάν ένα άτομο λίγες ώρες πριν ξαπλώσει
  • Καταναλώσει μεγάλη ποσότητα καφεΐνης ή ποτά με διεργετικές ουσίες (τύπου cola)
  • Καταναλώσει αλκοόλ
  • Καπνίσει υπερβολικά
  • Απολαύσει ένα μεγάλο δείπνο με λιπαρό φαγητό (σε αυτή την περίπτωση θα υποφέρει και από καούρα ή παλινδρόμηση, καταστάσεις οι οποίες συμβάλλουν στην αϋπνία)
  • Κοιμηθεί πολλές ώρες το απόγευμα
  • Νευριάσει ή καυγαδίσει με το/τη σύζηγο ή κάποιο τρίτο πρόσωπο

είναι απολύτως βέβαιο ότι έχει προετοιμάσει το έδαφος για έναν διακοπτόμενο και κακής ποιότητας ύπνο. Αυτές οι καταστάσεις υποβοηθούν στη συνέχιση και επιδείνωση μιας κατάστασης αϋπνίας.

Πώς αντιμετωπίζεται η αϋπνία;

Εάν η αϋπνία δεν  αντιμετωπιστεί εγκαίρως μετατρέπεται σε χρόνιο πρόβλημα το οποίο έχει σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινότητα και στην υγεία του ανθρώπου. Πέρα από τις συνέπειες στην προσωπική και την επαγγελματική ζωη που αναφέραμε στον πρόλογο, η χρόνια αϋπνία συνδέεται με την κακή ψυχική υγεία, την παχυσαρκία, τον αυξημένο κίνδυνο κατάχρησης ουσιών και τον αυξημένο κίνδυνο πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.

Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι η αλλαγή στις συνήθειες πριν τον ύπνο και η αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούν αϋπνία. Αυτό μπορεί να γίνει με βελτίωση του περιβάλλοντος του ύπνου, με γνωστική συμπεριφορική θεραπεία, με τεχνικές χαλάρωσης κ.α. Εαν δεν υπάρξουν αποτελέσματα και το πρόβλημα παραμένει υπάρχουν και οι εξής επιλογές:

  1. Φαρμακευτική Αγωγή: Στην περίπτωση της χρόνιας αϋπνίας ο γιατρός μπορεί να προτείνει συνταγογραφούμενα φάρμακα. Σε αυτες τις περιπτώσεις είναι απαραίτητος ο επανέλεγχος και η πιστή τήρηση των οδηγιών του γιατρού ώς προς τον τρόπο λήψης και τη δοσολογία των σκευασμάτων.
  1. Συμπληρώματα διατροφής: Συμπληρώματα σεροτονίνης όπως τα αμινοξέα 5-ΗΤP και Τryptophan μπορούν να βοηθήσουν στην επαναφορά της ισορροπίας του κύκλου του ύπνου. Επίσης η λήψη σκευάσματος με συνθετική Μελατονίνη (ορμόνη που εκκρίνεται κατά τη νύχτα από την υπόφυση του εγκεφάλου και προκαλεί ύπνο) βοηθάει να ρυθμιστεί το «βιολογικό ρολόι» του οργανισμού. Προσοχή: δεν ενδείκνυται ο συνδυασμός τους με αντικαταθλιπτικά φάρμακα.

Εναλλακτικές θεραπείες:

  • Βοτανοθεραπεία: Ένα μείγμα βοτάνων που μπορεί να φανεί αρκετά χρήσιμο σε ορισμένες περιπτώσεις είναι αυτό που αποτελείται από βότανα που βοηθούν στον ερχομό της χαλάρωσης και του ύπνου.

Τα βασικά βότανα που έχουνε τέτοια δράση είναι η βαλεριάνα, η πασιφλώρα και ο λυκίσκος.

Βότανα με πιο ήπια δράση είναι το χαμομήλι, το τίλιο, το μελισσόχορτο και η λεβάντα.

Τα παραπάνω βότανα διατίθενται σε μορφή στιγμιαίου ροφήματος, σε ταμπλέτες- υπογλώσσια δισκία- φυτοκάψουλες (για ευκολότερη λήψη) και σαν βάμματα (αλκοολούχα διαλύματα με το δραστικό συστατικό σε μεγάλη συγκέντρωση). Πάντα πρέπει να λαμβάνονται με φειδώ και σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού ή του φαρμακοποιού.

  • Ομοιοπαθητική: Η λήψη ιστορικού από τον ομοιοπαθητικό γιατρό και η χορήγηση του κατάλληλου ιδιοσυγκρασιακού φαρμάκου μπορεί να θεραπεύσει την βαθύτερη αιτία που προκαλεί την αϋπνία.
  • Βελονισμός, γιόγκα, διαλογισμός: Εξειδικευμένες εναλλακτικές θεραπείες, πάντα με την καθοδήγηση έμπειρου θεραπευτή.

Κείμενο : Αρώνη Κωνσταντίνα, Πτυχ. Βοηθός Φαρμακοποιού-Φαρμακείου μέλους Advance, Δέσποινα Αρώνη & Σια ΟΕ, Ιεράπετρα Κρήτης

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Συμβουλές από το Φαρμακοποιό σας

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Η λήξη του Καλοκαιριού, σημαίνει αφετηρία για προσωπική φροντίδα. Σε τι δίνετε προτεραιότητα;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα