ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ
Featured_fb_post6

Ως άγχος ορίζεται η δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση που περιλαμβάνει αισθήματα ανησυχίας, φόβου ή ακόμα και τρόμου, σαν απάντηση σε κίνδυνο του οποίου η πηγή είναι σε μεγάλο βαθμό άγνωστη ή μη αναγνωρίσιμη.

Το άγχος συνήθως δημιουργείται όταν μέσα μας υπάρχει ένα αίσθημα ανασφάλειας για το τι μπορεί να συμβεί, για το κατά πόσο μπορούμε να ελέγξουμε μια κατάσταση, όταν επικρατεί σύγχυση και δεν μπορούμε να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα.

Το άγχος είναι ένα εσωτερικό συναίσθημα και διαφέρει από το στρες, το οποίο πηγάζει από εξωγενείς ψυχο-πιεστικούς παράγοντες, όπως οι απαιτητικές συνθήκες εργασίας, ένας διαπληκτισμός με κάποιον ή και ορισμένα μακροχρόνια προβλήματα όπως μια ασθένεια ή μια οικονομική δυσχέρεια.

  • Υπολογίζεται ότι περίπου το 10% του γενικού πληθυσμού, συμβουλεύεται κάποια στιγμή της ζωής του έναν γιατρό, καθότι αισθάνεται άγχος, ένταση ή ανησυχία.
  • Επίσης το 2% έως 4% του πληθυσμού, κάποια στιγμή της ζωής του θα παρουσιάσει κάποια αγχώδη διαταραχή.

Σε έναν πρώτο βαθμό, το άγχος δρα κινητοποιητικά. Μας ενεργοποιεί στο να ανταποκριθούμε σε συγκεκριμένα ερεθίσματα, αυξάνοντας τις σωματικές και πνευματικές μας επιδόσεις και διατηρώντας μας σε επαγρύπνηση μέσα από αύξηση της παραγωγής χημικών ουσιών στο σώμα όπως, η κορτιζόλη και η νορεπινεφρίνη.

Όμως, σε υπερβολικό βαθμό, το άγχος αποτελεί μια νοσηρή εκδήλωση που διαταράσσει την ομαλή διαβίωση του ατόμου, αφού συνοδεύεται από έντονα ψυχολογικά και σωματικά συμπτώματα. Συγκεκριμένα, στα ψυχολογικά συμπτώματα ανήκουν η ανησυχία, η νευρικότητα, η δυσκολία στη συγκέντρωση, το αίσθημα μειωμένων ικανοτήτων, καθώς και ο φόβος και η αγωνία, ο εκνευρισμός, η δυσφορία, η υπερένταση, η στενοχώρια, ή το αίσθημα ότι κάτι κακό θα συμβεί.

Επειδή ο οργανισμός μας συγκεντρώνει τους διαθέσιμους πόρους  του στην αναπνοή, τη ροή του αίματος και την εγρήγορση σκελετικών μυών σε βάρος του πεπτικού συστήματος, παρατηρούνται σωματικά συμπτώματα όπως η δύσπνοια, ο πόνος στο στήθος, η ανορεξία, η ζάλη, το αίσθημα παλμών, η αύξηση της αρτηριακής πίεσης, η εφίδρωση, η κεφαλαλγία, οι μυϊκοί πόνοι, η αϋπνία και οι λιποθυμικές τάσεις.

Τρόποι Αντιμετώπισης

Για την αντιμετώπιση του άγχους, στο χώρο του Φαρμακείου, εκτός από αγχολυτικά και κάποια αντικαταθλιπτικά φάρμακα, υπάρχει πληθώρα φυτικών σκευασμάτων και συμπληρωμάτων τα οποία ενδείκνυνται για τη μείωση των ψυχολογικών και σωματικών επιπτώσεών του.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της διάθεσης, καθώς και στην υγεία του νευρικού συστήματος. Είναι μια λιπόφιλη βιταμίνη η οποία απελευθερώνει νευροδιαβιβαστές όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη, οι οποίες επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου και παράλληλα μειώνουν  τα επίπεδα της κορτιζόλης, της λεγόμενης "ορμόνης του στρες". Η επαρκής ποσότητα βιταμίνης D, για να καλυφθούν οι ημερήσιες ανάγκες του οργανισμού είναι 400–800 IU (10–20 mcg).

Σύμπλεγμα βιταμίνης Β

Οι βιταμίνες Β είναι μια ομάδα οκτώ διαφορετικών θρεπτικών ουσιών που συμμετέχουν στη διαχείριση πολλών διεργασιών στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων και των επιπέδων άγχους. Οι βιταμίνες B6, B12 και το φολικό οξύ Β9, είναι υδατοδιαλυτές βιταμίνες οι οποίες συμβάλλουν στη φυσιολογική ψυχολογική λειτουργία, ενισχύουν τη διάθεση και μειώνουν τα συμπτώματα του άγχους. Η συνιστώμενη δόση για την πλειοψηφία των συμπληρωμάτων με σύμπλεγμα βιταμινών Β είναι μια φορά τη μέρα.

Μαγνήσιο
Το μαγνήσιο είναι ένα σημαντικό μέταλλο για το ανθρώπινο σώμα, γιατί συμμετέχει σε πάνω από 300 βιοχημικές αντιδράσεις και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αιτιολογία των συναισθηματικών διαταραχών της διάθεσης. Η έκθεση σε αγχώδεις συνθήκες οδηγεί σε αυξημένη απέκκριση μαγνησίου (από τα ούρα), με αποτέλεσμα τη μερική μείωση των επιπέδων του. Η συνιστώμενη δοσολογία του μαγνησίου είναι 300 έως 400 mg ανά ημέρα.

5-HTP
Η 5-Υδροξυ-τρυπτοφάνη αποτελεί ένα αμινοξύ που δρα ως ενδιάμεσος μεταβολίτης μεταξύ του αμινοξέως L-Τρυπτοφάνη και του νευροδιαβιβαστή Σεροτονίνη, μιας ουσίας που παρέχει σημαντικά οφέλη στη διάθεση, στον ύπνο, στην χαλάρωση και στη συγκέντρωση μας. Η λήψη της 1-2 φορές την ημέρα βοηθά στη μείωση του άγχους.

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Η αυξημένη παραγωγή των ορμονών του στρες μειώνει τα επίπεδα των Ω-3 λιπαρών οξέων,  κάτι που αυξάνει περαιτέρω την παραγωγή των ορμονών αυτών.  Επομένως, η λήψη συμπληρωμάτων πλούσιων σε λιπαρά οξέα μειώνει την απόκριση του οργανισμού στο άγχος καθώς ελαττώνει την παραγωγή κορτιζόλης. Συνήθως, μια πρόσληψη 250-500mg συνδυασμού εικοσαπενταενικoύ οξέος (EPA) και του δοκοσαξεξανοϊκού οξέος (DHA) ανά ημέρα, είναι επαρκής.

Βαλεριάνα
Η ρίζα βαλεριάνας αποτελεί ένα από τα παλαιότερα χρησιμοποιούμενα βότανα, αφού με τις ήπιες ηρεμιστικές του ιδιότητες, συνιστάται σε περιπτώσεις άγχους, αϋπνίας και νευρικότητας. Η συνηθισμένη δοσολογία είναι 250mg  δύο φορές τη μέρα.

Ροδιόλα
Η ροδιόλα είναι ένα βότανο το οποίο βοηθά τον οργανισμό να προσαρμόζεται και να αντιμετωπίζει στρεσογόνες καταστάσεις. Βοηθά στη μείωση του άγχους και στην αύξηση της συγκέντρωσης. Λαμβάνεται 1-2 φορές την ημέρα.

Πασιφλόρα
Για εκατοντάδες χρόνια, η πασιφλόρα  χρησιμοποιείται ως φυσικό ηρεμιστικό που μειώνει το στρες, καταπολεμά την αϋπνία και μειώνει τη νευρικότητα, δίχως να προκαλεί καταστολή του οργανισμού. Διατίθεται σε μορφή κάψουλας και βάμματος.

Όλα τα συμπληρώματα, ειδικά αν λαμβάνονται συνδυαστικά, πρέπει να χρησιμοποιούνται έπειτα από τη συμβουλή του εξειδικευμένου προσωπικού του φαρμακείου και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τις υποδείξεις για σωστή απορρόφηση και λόγω κινδύνου υπερδοσολογίας. Παράλληλα, άτομα που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή, εγκυμονούσες/θηλάζουσες και όσοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους, προς αποφυγή παρενεργειών.

«Αλλάζω τον Τρόπο Ζωής μου → Μειώνω το Στρες»

  • Ορισμένες αλλαγές στον τρόπο ζωής, στις συνήθειες διατροφής και ύπνου, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στη μείωση του άγχους.
  • H διατήρηση μιας πιο αισιόδοξης στάσης ζωής, η σωστή ξεκούραση και ο ύπνος είναι απαραίτητα για την ανάκαμψη από αγχωτικά γεγονότα.
  • Η φροντίδα του οργανισμού μας μέσα από  την τακτική άσκηση, την  ανάπτυξη χόμπι/ενδιαφερόντων και τον διαλογισμό, βοηθούν στην καταπολέμηση του άγχους.
  • Η σωστή διατροφή είναι εξίσου χρήσιμη, αφού μικρά συχνά γεύματα συμβάλλουν  στη διατήρηση σταθερών επιπέδων γλυκόζης, η πτώση της οποίας παρατείνει τα συμπτώματα του στρες.  Διατροφή με σύνθετους υδατάνθρακες αντί για σάκχαρα, πλούσια σε τρυπτοφάνη όπως, μπανάνες, ξηροί καρποί, γαλακτοκομικά, προσφέρουν χαλάρωση και βελτίωση της ψυχικής μας διάθεσης.
  • Ο περιορισμός της καφεΐνης, λόγω της νευρικότητας που προκαλεί αλλά και του αλκοόλ, το οποίο αν και αρχικά δρα κατασταλτικά, στη συνέχεια λόγω μεταβολισμού προκαλεί συμπτώματα παρόμοια με το άγχος, κρίνονται απαραίτητα προκειμένου να αντιμετωπιστούν  τα αγχολυτικά επεισόδια.
  • Τέλος, η διακοπή του καπνίσματος είναι εξίσου σημαντική, αφού η νικοτίνη μειώνει επιφανειακά και παροδικά την αίσθηση άγχους. Αντιθέτως λοιπόν,  το στερητικό σύνδρομο προκαλεί μαζί με την αύξηση της καρδιακής λειτουργίας και έντονα επίπεδα άγχους.

Όταν το άγχος διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα θεωρείται χρόνιο. Τότε απορρυθμίζονται οι εσωτερικοί μας μηχανισμοί αντίδρασης σε γεγονότα/ανθρώπους/συνθήκες που προκαλούν άγχος και αρχίζουν οι υπερβολικές αντιδράσεις ή οι αντιδράσεις σε λάθος στιγμές. Εδώ εντάσσονται οι γενικευμένες αγχώδεις διαταραχές, οι φοβίες και οι κρίσεις πανικού. Στις περιπτώσεις αυτές, επειδή το άγχος επηρεάζει την καθημερινή ζωή του ατόμου, πρέπει να αναζητηθεί  επαγγελματική βοήθεια με παραπομπή σε ψυχολόγο ή σε εξειδικευμένο ιατρό, οι οποίοι μπορούν να εκπαιδεύσουν το άτομο στη διαχείριση του άγχους ή να του χορηγήσουν την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή.

Κείμενο: Μάνεσης Φίλιππος, Φαρμακοποιός, Φαρμακείο - μέλος Advance Χατζηδημητρίου Μαρία, Αθήνα

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Συμβουλές από το Φαρμακοποιό σας

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Εσείς παίρνετε πρωινό;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα