ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
Featured_237

Διάσημο για τη σημασία του στην αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης, το ασβέστιο θεωρείται ότι παίζει σημαντικό ρόλο στη μείωση της πίεσης του αίματος και στην αποτροπή του καρκίνου του εντέρου. Ωστόσο, οι μοντέρνες δίαιτες χαρακτηρίζονται από χαμηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο. Πολλοί ενήλικες λαμβάνουν μόνο τη μισή από την ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα ασβεστίου.

Οφέλη

  • Διατηρεί την υγεία των οστών και των δοντιών, αποτρέποντας την προοδευτική φθορά και την εγκατάσταση της οστεοπόρωσης.
  • Συμμετέχει σε σωματικές λειτουργίες, όπως η διαβίβαση των νευρικών ερεθισμάτων, η σύσπαση των μυών και το πήξιμο του αίματος.
  • Συμβάλλει στη μείωση της πίεσης του αίματος των υπερτασικών ατόμων.
  • Διευκολύνει σε περιπτώσεις βαρυστομαχιάς.

Μορφές

  • Κάψουλες
  • Υγρό
  • Σκόνη
  • Δισκία
  • Gel

Τι είναι

Το ασβέστιο είναι βασικό συστατικό των οστών και των δοντιών και είναι απαραίτητο σε λειτουργίες του σώματος, όπως το πήξιμο του αίματος και η συστολή των μυών. Η κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε ασβέστιο μπορεί να είναι δύσκολη, όμως τα διατροφικά συμπληρώματα μπορούν να αποτρέψουν την εμφάνιση τέτοιας έλλειψης. Οι πιο συνηθισμένες μορφές είναι το Ανθρακικό Ασβέστιο (Calcium Carbonate), το Κιτρικό Ασβέστιο (Calcium Citrate), το Μηλικό Ασβέστιο (Calcium Malate), το Γλυκονικό Ασβέστιο (Calcium Gluconate), το Φωσφορικό Ασβέστιο (Calcium Phosphate) και το Γαλακτικό Ασβέστιο (Calcium Lactate).

Η ποσότητα στοιχειώδους – ή καθαρού - ασβεστίου σε ένα διατροφικό συμπλήρωμα ποικίλει από σύνθεση σε σύνθεση. Το ανθρακικό ασβέστιο (χρησιμοποιείται σε αντιόξινα για να ανακουφίσει την βαρυστομαχιά) παρέχει 40% καθαρού ασβεστίου, ενώ το γλυκονικό ασβέστιο παρέχει 9%. Όσο χαμηλότερη είναι η περιεκτικότητα ασβεστίου, τόσο μεγαλύτερες δόσεις χαπιών απαιτούνται για να φτάσουμε στις επιθυμητές ποσότητες.

Τι κάνει

Η πλειονότητα του ασβεστίου στο σώμα είναι αποθηκευμένη στα οστά και στα δόντια, στα οποία και παρέχει δομή και αντοχή. Η μικρή ποσότητα που βρίσκεται στο αίμα βοηθάει στη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών δια μέσου των κυτταρικών μεμβρανών και στην παραγωγή ορμονών και ενζύμων που ρυθμίζουν την πέψη και τον μεταβολισμό.

Επίσης, το ασβέστιο είναι απαραίτητο για την ομαλή επικοινωνία ανάμεσα στα νευρικά κύτταρα, το πήξιμο του αίματος, την αποκατάσταση τραυμάτων και τη συστολή των μυών.

Το σώμα «κλέβει» ασβέστιο από τα οστά προκειμένου να διαθέτει αρκετή ποσότητα ασβεστίου στο αίμα για να διεκπεραιωθούν ζωτικές λειτουργίες. Με την πάροδο του χρόνου, πολλοί από τους παράγοντες που «ρουφάνε» ασβέστιο οδηγούν στη μορφοποίηση των οστών σε πορώδη και εύθραυστα. Μόνο η καθημερινή λήψη επαρκούς ποσότητας ασβεστίου μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων στο αίμα και να παράσχει αρκετό πλεόνασμα για να μην απορροφηθεί από τα οστά.

Πρόληψη

Η λήψη επαρκούς ποσότητας ασβεστίου σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου αποτελεί καθοριστικό παράγοντα αποτροπής της οστεοπόρωσης και της «απίσχνανσης» των οστών, η οποία οδηγεί σε υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης θλάσης των γοφών και της σπονδυλικής στήλης, σε σπονδυλικές δυσμορφίες και σε απώλεια ύψους.

Το σώμα είναι κατάλληλα «εξοπλισμένο» να απορροφά ασβέστιο και να «χτίζει» την οστική μάζα μέχρι την ηλικία των 35 χρόνων. Εντούτοις, πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμα και άνθρωποι άνω των 65 χρόνων μπορούν να διατηρήσουν την πυκνότητα των οστών τους και να περιορίσουν τον κίνδυνο καταγμάτων, μέσω της λήψης συμπληρωμάτων ασβεστίου και της κατανάλωσης τροφών πλούσιων σε ασβέστιο.

Επιπρόσθετα πλεονεκτήματα

Περιορίζοντας τις δυσμενείς επιδράσεις του χολικού οξέος στο παχύ έντερο, το ασβέστιο μπορεί να μειώσει και την εμφάνιση του καρκίνου του εντέρου.

Έρευνα έχει δείξει ότι η διατροφή που περιλαμβάνει αρκετό ασβέστιο – σε συνδυασμό με φρούτα και λαχανικά – μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική με μια φαρμακευτική αγωγή μείωσης της πίεσης του αίματος. Τα υπερτασικά άτομα θα πρέπει να αποφεύγουν τη λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου υποκαθιστώντας τη φαρμακευτική αγωγή χωρίς την προηγούμενη συμβουλή του γιατρού.

Το ασβέστιο είναι ευεργετικό και για τη θεραπεία του προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου και των πόνων της περιόδου. Μελέτη σε 497 γυναίκες με προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο απέδειξε ότι η καθημερινή λήψη 100mg ασβεστίου για 3 μήνες μείωσε σημαντικά τα συμπτώματα.

Πόση ποσότητα απαιτείται

Στη Μεγάλη Βρετανία η ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα ασβεστίου (που λαμβάνεται με την τροφή και με τα συμπληρώματα) για άνδρες και γυναίκες είναι 700mg, χωρίς να απαιτείται περισσότερη για τις περιπτώσεις των εγκύων.

Η αντίστοιχη ποσότητα στις Η.Π.Α. είναι 1000mg για άνδρες και γυναίκες ηλικίας από 19 έως 50 ετών και 1200mg για άτομα ηλικίας από 50 έως 70 ετών.

Υποκατανάλωση ασβεστίου

Παρατεταμένη ανεπάρκεια ασβεστίου μπορεί να οδηγήσει σε ανωμαλίες των οστών, όπως η οστεοπόρωση. Χαμηλά επίπεδα ασβεστίου στο αίμα μπορεί να προκαλέσουν σπασμούς των μυών.

Υπερκατανάλωση ασβεστίου

Η καθημερινή λήψη 1500mg ασβεστίου από διατροφικά συμπληρώματα θεωρείται ασφαλής. Ωστόσο, η λήψη υποκατάστατων μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση ψευδαργύρου, σιδήρου και μαγνησίου από τον οργανισμό. Πολύ υψηλές ποσότητες ασβεστίου από συμπληρώματα μπορεί να δημιουργήσουν πέτρες στα νεφρά. Αν το συμπλήρωμα του ανθρακικού ασβεστίου προκαλέσει φούσκωμα ή δυσκοιλιότητα, τότε μπορεί να αντικατασταθεί με αυτό του κιτρικού ασβεστίου.

Πως θα το λάβετε

Δοσολογία

Βεβαιωθείτε ότι λαμβάνετε την προτεινόμενη ημερήσια ποσότητα των 700mg στοιχειώδους ασβεστίου από τροφές, συμπληρώματα ή από συνδυασμό των δύο. Προτείνεται η παράλληλη λήψη συμπληρωμάτων μαγνησίου σε αναλογία 1:2. Επομένως, αν λαμβάνετε 500mg ασβεστίου, καταναλώστε και 250mg μαγνησίου.

Οδηγίες Χρήσεως

Για την ενίσχυση της απορρόφησης του ασβεστίου είναι καλύτερο να κατανεμηθεί η δόση λήψης του συμπληρώματος, ώστε να μην καταναλώνονται περισσότερα από 600mg εφ’ άπαξ. Τα συμπληρώματα θα πρέπει πάντα να λαμβάνονται μαζί με το φαγητό. Εκείνα που περιέχουν κιτρικό ή μηλικό ασβέστιο είναι πιο εύκολο να απορροφηθούν από τον οργανισμό σε σύγκριση με αυτά που περιλαμβάνουν ανθρακικό ασβέστιο.

Άλλες πηγές

Οι πιο πλούσιες πηγές ασβεστίου είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί. Τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά ή χωρίς λιπαρά περιέχουν ελαφρώς περισσότερο ασβέστιο σε σχέση με εκείνα που διαθέτουν πλήρη λιπαρά. Ο ενισχυμένος χυμός πορτοκαλιού με μηλικό ασβέστιο, ο κονσερβοποιημένος σολομός και οι σαρδέλες (που τρώγονται με τα κόκκαλα), τα μπρόκολα και τα καρύδια αποτελούν χρήσιμες μη - γαλακτοκομικές τροφές.

Προσοχή!

Άτομα με θυρεοειδή ή πρόβλημα στο συκώτι θα πρέπει να απευθυνθούν στο γιατρό τους πριν τη λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου.

Το ασβέστιο μπορεί να αλληλεπιδρά με ορισμένα φάρμακα, όπως τα αντιβιοτικά τετρακυκλίνης.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Τρίτη Ηλικία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα