ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ

Η Βιταμίνη C αποτελεί πιθανότατα το πιο γνωστό και ευρύτερα χρησιμοποιούμενο διατροφικό συμπλήρωμα. Και όμως, υπάρχουν πολλοί που, αν και εξοικειωμένοι με τις χρήσεις του συγκεκριμένου πολυδύναμου θρεπτικού συστατικού, θα εκπλαγούν ανακαλύπτοντας τα οφέλη που μπορεί αυτό να προσφέρει στην υγεία.

Μορφές

  • Κάψουλες
  • Υγρό
  • Σκόνη
  • Καταπινώμενα και αναβράζοντα δισκία

Τι είναι

Περί το 1742, ο χυμός λεμονιού ήταν γνωστός για την αποτροπή του σκορβούτου, μίας εξουθενωτικής ασθένειας που έπληγε συχνά τους ναυτικούς. Ωστόσο, μόλις το 1928 προσδιορίστηκε ότι το ευεργετικό συστατικό στο χυμό λεμονιού δεν ήταν άλλο παρά η Βιταμίνη C. Στη σημερινή εποχή, αυτό που παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεν είναι η δυνατότητα της Βιταμίνης C να θεραπεύει το σκορβούτο, αλλά η ικανότητά της να προστατεύει τα κύτταρα. Ως το κατ’ εξοχήν υδατοδιαλυτό αντιοξειδωτικό του σώματος, η Βιταμίνη C βοηθάει στην καταπολέμηση της ζημιάς που προκαλείται από ασταθή μόρια οξυγόνου, γνωστά και σαν «Ελεύθερες Ρίζες» – ειδικά σε εκείνες τις περιοχές που το μεγαλύτερο μέρος τους περιέχει νερό, όπως το εσωτερικό μέρος των κυττάρων.

Τι κάνει

  • Ενισχύει τα τριχοειδή αγγεία και τα τοιχώματα των κυττάρων Συμμετέχει στο σχηματισμό κολλαγόνου (Επιταχύνει την επούλωση πληγών, διατηρεί υγιείς τους συνδέσμους (που συνδέουν τους μύες με τα οστά), τους τένοντες (που συνδέουν τα οστά μεταξύ τους) και τα ούλα.
  • Βοηθάει στην πρόληψη και βελτίωση των ασθματικών κρίσεων
  • Αποτρέπει το σχηματισμό καταρράκτη
  • Σαν αντιοξειδωτικό προστατεύει από τον καρκίνο και τις καρδιαγγειακές παθήσεις.
  • Μειώνει τα συμπτώματα γρίπης, συντομεύει τη διάρκεια μιας ασθένειας
  • Συμμετέχει στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης και βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου από τις τροφές

Πρόληψη

Ως αντιοξειδωτικό, η Βιταμίνη C παρέχει προστασία ενάντια στον καρκίνο και τα προβλήματα καρδιάς. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τα χαμηλά επίπεδα αυτής της βιταμίνης σχετίζονται με καρδιακές κρίσεις. Επιπλέον, η Βιταμίνη C μπορεί πραγματικά να συμβάλει στην επιμήκυνση της ανθρώπινης ζωής. Σε μια μελέτη αποδείχτηκε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν καθημερινά περισσότερα από 300mg Βιταμίνης C (από τροφές και συμπληρώματα) έζησαν περισσότερο από εκείνους που κατανάλωναν λιγότερα από 50mg ημερησίως.

Μία ακόμα μελέτη έδειξε ότι, σε μακροχρόνια βάση, τα συμπληρώματα Βιταμίνης C προστατεύουν σε περίπτωση καταρράκτη. Γυναίκες που λάμβαναν Βιταμίνη C για περισσότερο από 10 χρόνια είχαν κατά 77% χαμηλότερη πιθανότητα να εμφανίσουν πρόωρη θαμπάδα στον κρυσταλλοειδή χιτώνα των ματιών τους – που αποτελεί την πρώτη φάση εκδήλωσης καταρράκτη - σε σχέση με τις γυναίκες που δεν κατανάλωναν συμπληρώματα.

Επιπρόσθετα πλεονεκτήματα

Μπορεί η Βιταμίνη C να προστατεύσει από το κρυολόγημα; Πιθανώς όχι, αλλά μπορεί να περιορίσει τα συμπτώματά του και να συντομεύσει τη διάρκειά του. Το 1995, σε ανάλυση μελετών που διερευνούσαν τη σχέση ανάμεσα στη Βιταμίνη C και το κρυολόγημα, αποδείχτηκε ότι λαμβάνοντας καθημερινά από 1000mg έως 6000mg Βιταμίνης στο ξεκίνημα εκδήλωσης κρυολογήματος μπορεί να μειωθεί η διάρκειά του κατά 21% - περίπου κατά μία ημέρα. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η Βιταμίνη C βοηθάει τους ηλικιωμένους ασθενείς να καταπολεμήσουν σοβαρές μολύνσεις του αναπνευστικού. Μεγάλες ποσότητες της συγκεκριμένης Βιταμίνης μπορούν να εμποδίσουν τις επιπτώσεις φλεγμονωδών ουσιών που παράγονται από το σώμα, ως αποτέλεσμα αλλεργιών που οφείλονται σε γύρη λουλουδιών, τρίχωμα ζώων κλπ.

Ακόμη, η Βιταμίνη C αποτελεί ένα αποτελεσματικό θεραπευτικό άσθματος. Πληθώρα μελετών έχει δείξει ότι τα συμπληρώματα Βιταμίνης C βοηθούν στην αποτροπή ή ανάπτυξη συμπτωμάτων άσθματος. Για τους ανθρώπους με διαβήτη τύπου 1 η χορήγηση συμπληρωμάτων Βιταμίνης C, ποσότητας από 1000mg έως 3000mg, αποτρέπει τις επιπλοκές της ασθένειας, όπως προβλήματα όρασης και υψηλά επίπεδα χοληστερίνης.

Πόση ποσότητα απαιτείται

Η προτεινόμενη ποσότητα Βιταμίνης C για άνδρες και γυναίκες είναι 40mg ημερησίως – 80mg για καπνιστές. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και οι πιο συντηρητικοί διατροφολόγοι πιστεύουν ότι η βέλτιστη ημερήσια ποσότητα πρέπει να είναι τουλάχιστον 200mg, ενώ για τη θεραπεία συγκεκριμένων ασθενειών προτείνεται η λήψη ακόμη μεγαλύτερων δόσεων.

Πώς θα την λάβετε

Δοσολογία

  • Για καλή υγεία: 200mg ημερησίως Βιταμίνης C μέσω τροφής και συμπληρωμάτων διατροφής.
  • Για τη θεραπεία διαφόρων ασθενειών: Ανάλογα με την κατάσταση, 1000mg ημερησίως είναι η πιο ενδεδειγμένη ποσότητα.

Οδηγίες Χρήσεως

Η ενδεδειγμένη ποσότητα Βιταμίνης C απορροφάται ευκολότερα όταν λαμβάνεται μαζί με τα γεύματα. Επιπλέον, έχει ευεργετικά αποτελέσματα όταν συνδυάζεται με άλλα αντιοξειδωτικά, όπως η Βιταμίνη Ε.

Άλλες πηγές

Εσπεριδοειδή φρούτα και χυμοί, μπρόκολα, σκουροπράσινα πυκνόφυλλα λαχανικά, κόκκινες πιπεριές, φράουλες, ακτινίδια αποτελούν καλές πηγές λήψης Βιταμίνης C.

Προσοχή!

Αν έχετε πέτρες στα νεφρά, παθήσεις νεφρών ή αιμοχρωμάτωση – γενετικό πρόβλημα κατά το οποίο ο οργανισμός εναποθέτει υπερβολική ποσότητα σιδήρου - περιορίστε την ημερήσια λήψη Βιταμίνης C σε 500mg (η Βιταμίνη C αυξάνει την απορρόφηση σιδήρου).

Η Βιταμίνη C μπορεί να αλλοιώσει τα αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων για το διαβήτη, τον καρκίνο του παχέος εντέρου και τα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, ενημερώστε πρώτα το γιατρό σας.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Τρίτη Ηλικία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα