ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
Featured_242

Η Βιταμίνη Ε δεν αποτελεί μόνο ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό με αντιοξειδωτικές ικανότητες, αλλά παρέχει και έναν μεγάλο αριθμό πλεονεκτημάτων, όπως προστασία από καρδιακά επεισόδια, καρκίνο και πολλές άλλες δυσλειτουργίες. Επιπλέον, καθώς ενεργεί στα οργανικά κύτταρα, μπορεί να επιβραδύνει ακόμα και τη διαδικασία της γήρανσης.

Χρήσεις

  • Προστατεύει από καρδιακές παθήσεις, καρκίνο και άλλες χρόνιες ασθένειες.
  • Μπορεί να καθυστερήσει ή να εμποδίσει την εμφάνιση «καταρράκτη».
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Δρα κατά των τοξινών του καπνίσματος και άλλων πηγών μόλυνσης.
  • Βοηθάει στην θεραπεία δερματικών παθήσεων.

Μορφές

  • Κάψουλες
  • Κρέμα
  • Υγρό
  • Λάδι
  • Gel
  • Δισκία

Τι είναι

Η Βιταμίνη Ε είναι ο γενικός όρος για ένα γκρουπ συσχετιζόμενων ουσιών που ονομάζεται «τοκοφερόλες» και εμφανίζονται σε 4 μορφές: Άλφα, Βήτα, Γάμα και Δέλτα - τοκοφερόλη. Η Άλφα τοκοφερόλη είναι η πιο γνωστή και πιο αποτελεσματική μορφή της Βιταμίνης. Η Βιταμίνη Ε ενεργεί ως λιποδιαλύτης, γι’ αυτό και αποθηκεύεται για μεγάλα χρονικά διαστήματα στο σώμα, ιδιαίτερα στο παχύ έντερο και το συκώτι. Βρίσκεται σε ορισμένα φαγητά, τα περισσότερα από τα οποία είναι πλούσια σε λίπος, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη λήψη της συνιστώμενης ποσότητας Βιταμίνης Ε εάν ακολουθείται διατροφή με χαμηλά λιπαρά.

Τι κάνει

Μια από τις βασικότερες λειτουργίες της Βιταμίνης Ε είναι η προστασία των κυτταρικών μεμβρανών. Επιπλέον βοηθάει το σώμα να κάνει χρήση του σεληνίου και της Βιταμίνης Κ. Αλλά η σημαντικότερη φήμη της Βιταμίνης Ε προέρχεται από τη λειτουργία της ως αντιοξειδωτικού, που σημαίνει ότι συμβάλλει στην καταστροφή ή αδρανοποίηση των ελεύθερων ριζών.

Πρόληψη

Η Βιταμίνη Ε παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου, προστατεύοντας τις κυτταρικές μεμβράνες και λειτουργώντας ως αντιοξειδωτικό. Επίσης, βοηθάει στην καταπολέμηση καρδιαγγειακών ασθενειών, μειώνοντας τις αρνητικές επιπτώσεις της LDL χοληστερίνης και αποτρέποντας θρόμβωση του αίματος. Επιπρόσθετα, η Βιταμίνη Ε περιορίζει τις φλεγμονώδεις διαδικασίες που σχετίζονται με τις καρδιακές ασθένειες.

Πορίσματα από δύο μεγάλες μελέτες αποδεικνύουν ότι η Βιταμίνη Ε μπορεί να μειώσει την εκδήλωση καρδιακών επεισοδίων κατά 25 με 50 %, καθώς και των πόνων στο στήθος. Παράλληλα, πρόσφατες μελέτες καταλήγουν ότι η λήψη Βιταμίνης Ε μαζί με τη Βιταμίνη C μπορεί να βοηθήσει στο «πάγωμα» των δυσμενών επιπτώσεων από ένα γεύμα γεμάτο λιπαρά.

Επιπρόσθετα πλεονεκτήματα

Η Βιταμίνη Ε προστατεύει τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες, γεγονός που οδηγεί μερικούς ειδικούς στη διαπίστωση ότι μπορεί να συμβάλει και στην επιβράδυνση της διαδικασίας γήρανσης. Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις ότι ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα των ηλικιωμένων, αντιμετωπίζει τις τοξίνες από τον καπνό του τσιγάρου και άλλες μολυσματικές πηγές, καθυστερεί την εμφάνιση του καταρράκτη, του Alzheimer και ίσως της ασθένειας Parkinson.

Άλλη έρευνα απέδειξε ότι η Βιταμίνη Ε μπορεί να ανακουφίσει από τους προεμμηνορρυσιακούς πόνους στήθους. Επιπρόσθετα πολλοί κάνουν χρήση της Βιταμίνης Ε σε μορφή κρέμας ή λαδιού προκειμένου να θεραπεύσουν πληγές από τραύματα.

Πόση ποσότητα απαιτείται

Αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένη προτεινόμενη ποσότητα Βιταμίνης Ε, η ενδεδειγμένη ποσότητα λήψης είναι 4mg ημερησίως για τους άνδρες και 3mg για τις γυναίκες. Τα συγκεκριμένα επίπεδα κατανάλωσης είναι κατάλληλα μόνο για την αποτροπή βιταμινικής ανεπάρκειας, καθώς τα πλήρη αντιοξειδωτικά αποτελέσματα της Βιταμίνης απαιτούν σαφώς μεγαλύτερη δοσολογία.

Αν η καταναλώμενη ποσότητα Βιταμίνης Ε είναι μικρότερη από την προτεινόμενη δοσολογία, μπορεί να προκύψουν νευρολογικά προβλήματα και η βιωσιμότητα των αιμοφόρων κυττάρων να τεθεί σε κίνδυνο. Ωστόσο, τα άτομα που διατηρούν μια ισορροπημένη διατροφή είναι απίθανο να αντιμετωπίσουν πρόβλημα ανεπάρκειας της συγκεκριμένης Βιταμίνης.

Από την άλλη πλευρά, δεν έχουν αναγνωριστεί τοξικές επιδράσεις από τη λήψη μεγάλης ποσότητας Βιταμίνης. Σπανίως έχουν καταγραφεί δευτερεύοντα προβλήματα, όπως πονοκέφαλοι και διάρροια. Επιπλέον υπερβολικές ποσότητες Βιταμίνης Ε μπορεί να επηρεάσουν τη δυνατότητα απορρόφησης της Βιταμίνης Α.

Πως θα την λάβετε

Δοσολογία

Πολλοί διατροφολόγοι συνιστούν τη λήψη 250mg - 500mg ημερησίως με τη μορφή κάψουλας ή δισκίου (η συγκεκριμένη δοσολογία αντιστοιχεί στην λαμβανόμενη ποσότητα από πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα). Δόσεις μέχρι 800mg ενδείκνυνται για περιπτώσεις ασθενών με καρδιακά προβλήματα ή καρκίνο. Επίσης, η Βιταμίνη Ε μπορεί να γίνει πολύ πιο αποτελεσματική αν συνδυασθεί με τη Βιταμίνη C.

Οδηγίες Χρήσεως

Προσπαθήστε να λαμβάνετε τα συμπληρώματα Βιταμίνης Ε την ίδια ώρα κάθε μέρα. Συνδυαζόμενη με γεύμα, η Βιταμίνη μπορεί να αποτρέψει τυχόν στομαχικές διαταραχές, ενώ παράλληλα αυξάνεται σημαντικά η απορρόφησή της. Για τοπικές χρήσεις, σπάστε μια κάψουλα Βιταμίνης και αλείψτε το λάδι απευθείας στην επιδερμίδα ή χρησιμοποιήστε κρέμα εμπορίου που περιέχει Βιταμίνη Ε.

Άλλες πηγές

Οι φύτρες σταριού είναι μια υπέροχη διατροφική πηγή Βιταμίνης Ε. Δύο κουταλιές της σούπας ισοδυναμούν με 40mg. Ευεργετικές ποσότητες Βιταμίνης Ε περιλαμβάνονται σε ζωμούς λαχανικών, καρύδια, σπόρους (αμύγδαλα και ηλιόσπορους), πράσινα πυκνόφυλλα λαχανικά και κόκκους δημητριακών.

Προσοχή!

Άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα ή ασπιρίνες κατόπιν εντολής γιατρού θα πρέπει να τον συμβουλευτούν πριν λάβουν Βιταμίνη Ε.

Σε περίπτωση χειρουργικής επέμβασης, απαγορεύεται η λήψη της Βιταμίνης δύο μέρες πριν.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Τρίτη Ηλικία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα