ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Featured_247

Οι ειδικοί επισημαίνουν κατηγορηματικά ότι η μείωση των επιπέδων χοληστερόλης συμβάλλει σε αντίστοιχη μείωση των καρδιαγγειακών νοσημάτων και των επεμβάσεων καρδιάς. Στην προσπάθεια αυτή, η σωστή διατροφή παίζει ίσως τον σημαντικότερο ρόλο. Οι αλλαγές στο καθημερινό διαιτολόγιο μπορούν να επιφέρουν μείωση της χοληστερίνης μέχρι και 20-30%, με την προϋπόθεση, ωστόσο, ότι αυτή δεν οφείλεται τόσο σε κληρονομικούς και παθολογικούς παράγοντες, αλλά κυρίως σε διατροφή που είναι πλούσια σε ζωικά λίπη.

Ποιες τροφές να προτιμάτε

  • Οι τροφές που μπορούν να συμβάλουν στη μείωση της ολικής και της LDL («κακής») χοληστερόλης είναι:
  • Λαχανικά, φρούτα, δημητριακά, βρώμη, όσπρια: είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.
  • Λιπαρά ψάρια (π.χ. σολωμός, ρέγκα, σκουμπρί, σαρδέλα, τόνος): είναι πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα.
  • Ελαιόλαδο: αποτελεί σημαντική πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων.
  • Σπορέλαιο, καλαμποκέλαιο, ηλιέλαιο: είναι πλούσια σε Ω6 λιπαρά οξέα.
  • Τρόφιμα εμπλουτισμένα με φυτικές στερόλες και στανόλες (π.χ. μαλακές μαργαρίνες, προβιοτικό ρόφημα γιαουρτιού). Έχει αποδειχθεί κλινικά ότι οι συγκεκριμένες ουσίες περιορίζουν την απορρόφηση της χοληστερόλης από το έντερο, με αποτέλεσμα τη μείωση κατά 10-14% της ολικής και της «κακής» χοληστερόλης, η οποία είναι υπεύθυνη για την εμφάνιση πολλών καρδιαγγειακών νοσημάτων.
  • Κρασί: η μέτρια κατανάλωση ιδιαίτερα κόκκινου κρασιού αυξάνει την HDL («καλή») χοληστερόλη λόγω των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχει.
  • Ανάλατοι ξηροί καρποί (κυρίως αμύγδαλα και καρύδια): έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε Ω3 λιπαρά.

Ποιες τροφές να αποφεύγετε

  • Οι τροφές που πρέπει οπωσδήποτε να περιορίσετε στη διατροφή σας είναι:
  • Γαλακτοκομικά προϊόντα με πολλά λιπαρά.
  • Αυγά: καλό θα ήταν να καταναλώνονται μέχρι 3 την εβδομάδα.
  • Κόκκινα κρέατα (π.χ. μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, βοδινό, εντόσθια και κυνήγι).
  • Αλλαντικά (π.χ. ζαμπόν, μπέικον, λουκάνικα).
  • Τηγανιτά μαλάκια και οστρακοειδή (π.χ. γαρίδες, αστακός, καραβίδες, χταπόδι, καλαμαράκια, μύδια, σουπιές, χαβιάρι).
  • Τηγανιτά φαγητά.
  • Λίπη (π.χ. βούτυρο, σάλτσες, ζωικά λίπη).
  • Γλυκά που περιέχουν βούτυρο, σαντιγί, αυγά ή σοκολάτα.

Το κατάλληλο πρόγραμμα διατροφής για τα άτομα με χοληστερίνη πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις διατροφικές ομάδες, εστιάζοντας σαφώς σε εκείνες που δεν επιβαρύνουν το λιπιδαιμικό προφίλ του ατόμου (π.χ. φρούτα, λαχανικά, ψάρια).

ΠΡΩΙΝΟ

1 ποτήρι γάλα με χαμηλά λιπαρά

4 κ.σ. δημητριακά ολικής αλέσεως

2 δαμάσκηνα

ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ & ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ

1 γιαούρτι 2% σε λιπαρά και 1 φρούτο ή 2 φρούτα ή 1 ποτήρι χυμό

Άλλες πρακτικές συμβουλές για τη μείωση της χοληστερίνης

  • Διατηρείτε το σωματικό βάρος σας στα φυσιολογικά του επίπεδα, αναλογικά πάντα με το ύψος σας.
  • Εντάξτε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμά σας το είδος της σωματικής δραστηριότητας που σας ευχαριστεί και σας προκαλεί ευεξία. Προσπαθήστε να γυμνάζεστε 30’ την ημέρα, 3 φορές την εβδομάδα.
  • Διακόψτε το κάπνισμα.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υγιεινή Διατροφή

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα