ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Υψηλό επίπεδο χοληστερίνης στο αίμα αυξάνει την πιθανότητα καρδιακού επεισοδίου και ίσως εμφράγματος. Παράλληλα με τις απαιτούμενες αλλαγές στη διατροφή, ο συγκεκριμένος κίνδυνος μπορεί να περιοριστεί με τις βιταμίνες C και E και ορισμένους συνδυασμούς βοτάνων.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ

Η χοληστερίνη είναι μια λιπώδης ουσία που κυκλοφορεί στο αίμα. Το σώμα την χρειάζεται μόνο σε συγκεκριμένη ποσότητα για να συντηρεί τις κυτταρικές μεμβράνες και να πραγματοποιεί άλλες ζωτικές λειτουργίες. Υψηλά επίπεδα της ουσίας αυτής σχηματίζουν φραγμένες αρτηρίες, οι οποίες με τη σειρά τους μπορούν να οδηγήσουν σε καρδιακή προσβολή. Η χοληστερίνη μεταφέρεται στο αίμα μέσω δύο τύπων πρωτεϊνών: α) χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (LDL ή «κακή» χοληστερίνη), οι οποίες μεταφέρουν τα τρία τέταρτα της συνολικής χοληστερίνης, β) υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (HDL ή «καλή» χοληστερίνη). Η χοληστερίνη στο αίμα μετριέται είτε συνολικά, είτε ανά τύπο λιποπρωτεϊνών. Υψηλά επίπεδα LDL και συνολικής χοληστερίνης αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακού επεισοδίου, όπως επίσης και χαμηλά επίπεδα της HDL. Οι γιατροί συνιστούν να διατηρείται η συνολική χοληστερίνη κάτω από 5,6 millimoles ανά λίτρο - ιδανικά στα 5,2 millimoles - και η HDL όσο πιο υψηλά γίνεται.

Συμπτώματα

Η υψηλή χοληστερίνη δεν έχει συνήθως εμφανή συμπτώματα, αλλά αποτελεί επικίνδυνο παράγοντα για άλλες παθήσεις με διακριτά συμπτώματα, όπως στηθάγχη. Όταν είναι ιδιαίτερα υψηλή, υποδηλώνεται με την εμφάνιση κίτρινων ρόζων κάτω από το δέρμα των αγκώνων και γονάτων ή κάτω από τα μάτια.

ΑΠΟ ΤΙ ΠΡΟΚΑΛΕΙΤΑΙ

Η θεωρία που υποστηρίζει ότι η χοληστερίνη από το φαγητό δεν απορροφάται και επηρεάζεται κυρίως από τη σύστασή της στο σώμα έχει πάψει να είναι ευρέως αποδεκτή. Αντίθετα, φαίνεται να επικρατεί η άποψη ότι η παραγωγή χοληστερίνης στον οργανισμό επηρεάζεται από την κατανάλωση υψηλών επιπέδων κορεσμένων λιπών, τα οποία βρίσκονται στις τροφές ζωικής προέλευσης (βοδινό, βούτυρο και πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα), καθώς και το λάδι καρύδας και φοίνικα. Επιπλέον, το υπερβολικό βάρος, το κάπνισμα, η έλλειψη άσκησης και η γενετική προδιάθεση συμβάλλουν σε υψηλά επίπεδα χοληστερίνης.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΤΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Πολλές φυσικές θεραπείες μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο των επιπέδων χοληστερίνης. Ξεκινήστε λαμβάνοντας βιταμίνες Ε και C και σκόρδο ταυτόχρονα. Ο συνδυασμός αυτός είναι απολύτως ασφαλής για μακροπρόθεσμη λήψη, ακόμη κι αν λαμβάνετε παράλληλα φάρμακο για τη μείωση της χοληστερίνης. Η βιταμίνη E δε μειώνει απευθείας τη χοληστερίνη, αλλά αυξάνει τα επίπεδα της HDL χοληστερίνης και εμποδίζει το πρώτο βήμα σχηματισμού της στεφανιαίας πλάκας, που είναι ο βομβαρδισμός της LDL χοληστερίνης από τις ελεύθερες ρίζες. Η βιταμίνη C ενισχύει την αποτελεσματικότητα της βιταμίνης E και ακόμη αυξάνει τα επίπεδα της HDL χοληστερίνης.

Μελέτες έχουν καταλήξει σε αντιφατικά συμπεράσματα ως προς τη συμβολή του σκόρδου στη μείωση της χοληστερίνης, αλλά σε γενικές γραμμές παραμένουν θετικές. Το χρώμιο βοηθά στη μείωση της «κακής» και την αύξηση της «καλής» χοληστερίνης. Επίσης, οι φτωχές δίαιτες σε φυτικές ίνες μπορούν να ενισχυθούν με ψύλλιο (βότανο) ή βρώμη. Η β – σιτοστερόλη μειώνει την απορρόφηση της χοληστερίνης από το φαγητό ή από τη χολή που αποβάλλεται από το συκώτι προς το έντερο. Ακόμη, το εκχύλισμα αγκινάρας αποδεικνύεται αποτελεσματική λύση κατά της χοληστερίνης.

ΤΙ ΑΛΛΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ

Βελτιώστε το καθημερινό σας διαιτολόγιο περιορίζοντας τα κορεσμένα λίπη. Αντικαταστήστε το κρέας με λιπαρό ψάρι, καταναλώστε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες (σπόρους, λαχανικά και φρούτα), υιοθετήστε τη σόγια και χρησιμοποιήστε λάδι ελιάς και μονοακόρεστα προϊόντα επάλειψης αντί για βούτυρο.

Καθιερώστε τακτική φυσική άσκηση για να αυξήσετε το επίπεδο της «καλής» χοληστερίνης.

ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ

Ελέγξτε τη χοληστερίνη σας κάθε πέντε χρόνια ή συχνότερα εάν η συνολική χοληστερίνη κυμαίνεται στα 5,6 millimoles ανά λίτρο και υψηλότερα.

Εάν οι κατ’ οίκον θεραπείες δεν μειώσουν επαρκώς την συνολική χοληστερίνη εντός δύο – τριών μηνών, ίσως χρειαστεί να λάβετε φάρμακα κατόπιν ιατρικής συνταγής. Τα συμβατικά φάρμακα μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρδιακών επεισοδίων μέχρι και κατά 25%.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υγιεινή Διατροφή

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα