ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Featured_shutterstock_112382873

Οι υπερτροφές αναφέρονται σε τρόφιμα των οποίων η περιεκτικότητα σε μέταλλα, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και λοιπά θρεπτικά συστατικά είναι υψηλότερη, συγκριτικά με τα υπόλοιπα,  με αποτέλεσμα να έχουν ιδιαίτερες ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία… Και το πιο σημαντικό είναι ότι οι περισσότερες είναι ελληνικές!

Λιναρόσπορος: Οι σπόροι του λιναριού είναι πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά (75-800 φορές περισσότερες λιγνάνες απ’ ότι άλλες φυτικές τροφές), καθώς επίσης προσφέρουν στον οργανισμό ω3, φυτικές ίνες, βιταμίνη Ε, ψευδάργυρο, σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνες της Ομάδας Β. Η συνδυαστική δράση όλων των θρεπτικών συστατικών του λιναρόσπορου έχει ως αποτέλεσμα την εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών, την προστασία από διάφορες μορφές καρκίνου (π.χ. προστάτη, παχέως εντέρου), τη μείωση της χοληστερόλης, τη ρύθμιση του σακχάρου και τη σωστή λειτουργία του εντέρου.  Πώς να τον συνδυάσεις: μπορείς να τον προσθέσεις σε σαλάτες, ψωμί, γιαούρτι, δημητριακά πρωινού.

Κρόκος κοζάνης ή σαφράν ή ζαφορά: είναι το ακριβότερο μπαχαρικό στον κόσμο. Το κόκκινο χρώμα του οφείλεται στα αντιοξειδωτικά καροτενοειδή, ενώ τα βασικά θεραπευτικά συστατικά του είναι η πικροκροκίνη, η κροκίνη, η σαφρανόλη και η κροκετίνη. Οι συγκεκριμένες ουσίες εμπλέκονται σε διαδικασίες μάθησης και μνήμης, προλαμβάνουν τη νόσο Alzheimer καθώς επίσης πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι ο κρόκος κοζάνης  μπορεί να είναι υποβοηθητικός στην ήπια κατάθλιψη, λόγω βελτίωσης των επιπέδων σεροτονίνης. Σύμφωνα με μελέτη του εργαστήριου Γενικής Χημείας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών οι κροκίνες του κρόκου βρέθηκε ότι μπορούν να αναστείλουν τον πολλαπλασιασμό των λευχαιμικών κυττάρων, καθώς επίσης παρουσιάζουν αναλγητική, αντιεπιληπτική και αντιθρομβωτική δράση και φαίνεται να βοηθούν σε κρίσεις άσθματος, και σε πεπτικές διαταραχές. Μπορείτε να το βρειτε είτε σε σκόνη, είτε σε μορφή νηματιδίων και να το προσθέσετε σε μεγάλο εύρος φαγητών (π.χ. ζυμαρικά, κρέατα, σούπες, ψάρια , σάλτσες, γλυκά). Πλέον, αποτελεί βασικό συστατικό και βιολογικών ροφημάτων.

Ιπποφαές: Ο καρπός έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, 15 φορές περισσότερη από το πορτοκάλι,  πολυακόρεστα λιπαρά οξέα(Ω3, Ω6, Ω9, Ω7), στερόλες και φλαβονοειδή,  λιποδιαλυτές βιταμίνες (Α, D, E, K), όλα τα αμινοξέα, πλήθος μετάλλων και ιχνοστοιχείων, καροτένιο, λυκοπένιο, ζεαξανθίνη, ασταξανθίνη. Τα θρεπτικά συστατικά του ιπποφαούς έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και δρουν ενάντια στην εμφάνιση καρκίνου και άλλων ασθενειών. Για όλους αυτούς λόγους, το ιπποφαές προτιμάται κυρίως σε περιόδους κρυολογήματος και η ισχυρή αντιοξειδωτική του δράση μειώνει τον κίνδυνο λοιμώξεων και επιταχύνει την ανάρρωση του ατόμου.

Ρόδι: Χάρη στην υψηλή του περιεκτικότητα σε  ανθοκυανίνες, πολυφαινόλες και τανίνες, είναι ως και 3 φορές ισχυρότερο στα αντιοξειδωτικά, από το κόκκινο κρασί και το πράσινο τσάι. Η μεγαλύτερη ευεργετική του δράση αφορά στην προστασία της καρδιάς, μιας και οι τανίνες μειώνουν τα επίπεδα των ελεύθερων ριζών, βασικού συντελεστή στην εμφάνιση νοσημάτων όπως αθηροσκλήρυνση, έμφραγμα του μυοκαρδίου, νόσο του Πάρκινσον και καρκίνο. Η κατανάλωση του χυμού για 2 εβδομάδες από ασθενείς που παρουσίαζαν υψηλή πίεση, παρουσίασε 5% μείωση της συστολικής αρτηριακής πίεσης και 36% μείωση του ενζύμου ACE (Ένζυμο Μετατροπής Αγγειοτενσίνης), που σχετίζεται με την υπέρταση. Το ρόδι και ιδιαίτερα ο χυμός του, μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα οστεοαρθρίτιδας και έχει αντιβακτηριδιακή και αντιική δράση κατά της οδοντικής πλάκας. Η κατανάλωση ενός ροδιού μπορεί να καλύψει μέχρι και 48% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης (ΣΗΔ) της βιταμίνης C.

Μαστίχα Χίου - Μερικές φορές είναι καλύτερα να μασάς: Έχει αντιφλεγμονώδεις και αντιμικροβιακές ιδιότητες, κυρίως κατά του ελικοβακτηριδίου του πυλωρού, που εμφανίζεται στο πεπτικό έλκος. Η δράση της οφείλεται στο ελεανολικό και ολεανολικό οξύ που περιέχει και δρα επουλωτικά σε φλεγμονές όπως στοματίτιδες, οισοφαγίτιδες, γαστρίτιδες, δωδεκαδακτυλικό έλκος, κολίτιδες και αιμορροΐδες. Επίσης, συμβάλλει στην καταπολέμηση της δυσπεψίας και του τυμπανισμού. Η μάσηση μαστίχας (τσίχλα) βοηθάει παράλληλα στην ορθότερη ανάπτυξη των οστών της γνάθου, μειώνοντας ή και διορθώνοντας ορθοδοντικά προβλήματα, στην κακοσμία του στόματος, και στην καταπολέμηση της τερηδόνας- ουλίτιδας- περιοδοντίτιδας.

Μαύρες Ελιές: Πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά και συναγωνίζονται με το αγνό παρθένο ελαιόλαδο. Συγκεκριμένα, περιέχουν σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Α και καροτενοειδών και σε μικρές ποσότητες βιταμίνες Β1, Β6 και Β12, οι οποίες βελτιώνουν την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και τονώνουν το μεταβολισμό. Οι φαινολικές ενώσεις που περιέχονται στην ελιά (ολευρωπαΐνη και τυροσόλη), έχουν ευεργετική δράση, τόσο στη λειτουργία της καρδιάς, όσο και στην πρόληψη του καρκίνου. Τα ιχνοστοιχεία των ελιών είναι ο σίδηρος (απαραίτητος για την καλή κατάσταση του αίματος), ο φώσφορος, το ασβέστιο (απαραίτητα για γερά οστά και δόντια) και το κάλιο  (απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία της καρδιάς). Οι ελιές περιέχουν ικανοποιητική ποσότητα βιταμίνης Α, η οποία βοηθά τον οργανισμό στην ανάπτυξη- αναπαραγωγή, έχει σημαντικό ρόλο στην υγεία των ματιών, ενώ σε συνδυασμό με τη βιταμίνη Ε, συμβάλλει στην υγεία του δέρματος και έχει αντιρυτιδική δράση.

Κείμενο :ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΠΩΛΗ, ΚΛΙΝΙΚΗ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ- ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ, ΜSC ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΝΕΜΕΑΣ, ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, WWW.LOGODIATROFIS.GR, WWW.ACTIVEKIDS.GR, WWW.CARE24.GR

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υγιεινή Διατροφή

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Φθινόπωρο. Τι σημαίνει για εσάς;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα