ΟΜΟΡΦΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Featured_fotolia_33573265_subscription_monthly_xl

Το αγαπητό σε όλους μας τυρί, κατέχει εδώ και χρόνια, μια θέση στο τραπέζι και στην διατροφή μας. Αν και το κατηγορούμε συχνά για την υψηλή θερμιδική του αξία και την πληθώρα κορεσμένων λιπαρών που περιέχει, το τυρί αποτελεί μια πολύ θρεπτική τροφή. Υπάρχουν χιλιάδες διαφορετικά είδη τυριών σε όλο τον κόσμο. Διαφέρουν όχι μόνο στην γεύση αλλά και στην υφή, το σχήμα, το χρώμα και την διατροφική αξία.
Το τυρί προέρχεται από το γάλα, το οποίο έχει υποστεί πήξη και ζύμωση. Το φυσικό τυρί φτιάχνεται με 4 υλικά, τα οποία είναι το γάλα, το αλάτι, τα καλά βακτήρια και το ένζυμο rennet. Η διαδικασία παρασκευής τυριού απαιτεί, αρχικά, τον διαχωρισμό του γάλακτος σε στερεό πήγμα (τυρόπηγμα) και σε υγρό ορό γάλακτος. Στην συνέχεια, ανάλογα με το είδος του τυριού που θέλουμε να παρασκευάσουμε, το τυρί μπορεί να θερμανθεί, να στραγγιστεί, να πλυθεί ή να ωριμάσει.
Ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής, την περιεχόμενη υγρασία, την λιποπεριεκτικότητα και την διάρκεια ωρίμανσης, τα τυριά χωρίζονται σε 13 διαφορετικές κατηγορίες, εκ των οποίων οι πιο διαδεδομένες είναι οι παρακάτω:

  • Πολύ σκληρά τυριά
  • Σκληρά τυριά
  • Ημίσκληρα τυριά
  • Μαλακά τυριά
  • Λευκά τυριά άλμης

Το τυρί, ως ένα προϊόν καθαρά προερχόμενο από την συμπύκνωση του γάλακτος, αποτελεί τρόφιμο υψηλής θρεπτικής αξίας. Περιέχει μεγάλη περιεκτικότητα πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και άριστη πηγή ασβεστίου, φωσφόρου και ψευδαργύρου.


Το ασβέστιο και ο φωσφόρος βοηθούν στην ανάπτυξη των γερών οστών και δοντιών ενώ προστατεύουν και από την εμφάνιση οστεοπόρωσης. Επίσης, το τυρί περιέχει βιταμίνη Α,Β2,D και E. Ειδικά η βιταμίνη Α, που περιέχεται στο τυρί ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθάει στην ανάπτυξη της καλής όρασης. Επιπλέον, το τυρί τροφοδοτεί με προβιοτικά το πεπτικό μας σύστημα. Τα σκληρά κίτρινα τυριά περιέχουν μεγαλύτερες ποσότητες ασβεστίου, βιταμινών και ανόργανων στοιχείων.


Τα περισσότερα τυριά περιέχουν υψηλές ποσότητες λίπους και γι΄ αυτό τον λόγο θεωρούνται τρόφιμα υψηλού θερμιδικού περιεχομένου και η κατανάλωση τους πρέπει να γίνεται με σύνεση, σύμφωνα με τις διατροφικές οδηγίες. Το τυρί με την μικρότερη περιεκτικότητα σε λίπος είναι το cottage cheese ενώ, στις κατηγορίες με τα πιο υψηλά επίπεδα λίπους βρίσκονται τα σκληρά κίτρινα τυριά.
Σε σύγκριση με το φυσικό γάλα, τα τυριά περιέχουν πολύ μικρές ποσότητες λακτόζης και γι΄ αυτό τον λόγο είναι πολύ πιο εύπεπτα και μπορούν να καταναλωθούν ευκολότερα και από άτομα που έχουν έλλειψη λακτάσης (δυσανεξία στην λακτόζη). Συνήθως, τα μαλακά τυριά περιέχουν 50% λιγότερη λακτόζη από το γάλα,ενώ τα σκληρά τυριά περιέχουν ακόμα μικρότερα ποσοστά λακτόζης.
Τώρα λοιπόν που γνωρίζετε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το αγαπημένο σας τυρί, μπορείτε να το απολαύσετε χωρίς ενοχές στις συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες.
Θρεπτική ανάλυση ανά 100γρ. Τυριού (για βασικές κατηγορίες)
Ενέργεια (kcal)    Πρωτεϊνη
(γρ.)    Λίπος
(γρ.)    Νάτριο
(mg)    Ασβέστιο
(mg)
Brie    334    20,3    29,1    556    256
Camembert    300    21,5    22,7    605    235
Cheddar    403    25,2    34,4    670    739
Cottage chesse    98    14    4    380    127
Danish Blue    353    20,5    28,9    1220    488
Edam    357    25,4    25,4    1020    795
Φέτα    264    21    21    1440    360
Mozzarella    300    18,6    20,3    395    362
Parmegiano Reggiano    392    39,4    32,7    1090    1025
Roquefort    369    19,7    32,9    1670    530

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Ομορφιά & Διατροφή

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Εσείς παίρνετε πρωινό;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα