ΟΜΟΡΦΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Featured_fb_post6a

Τι είναι η αποτοξίνωση; Επί της ουσίας η αποτοξίνωση αφορά οτιδήποτε σχετικό με την αφαίρεση του «φόρτου» από το πεπτικό σύστημα, έτσι ώστε τα όργανα να μπορούν να εξαλείψουν τις αποθηκευμένες τοξίνες και τα απόβλητα. Μια αποτοξίνωση ή ο προτιμότερος όρος «διατροφική αποτοξίνωση» περιλαμβάνει γενικά ένα χρονικό διάστημα που να επιτρέπει την αποτοξίνωση του σώματος και τις διαδικασίες εξάλειψης τοξικών ουσιών δίνοντας την ευκαιρία στο σώμα να αποκαταστήσει τη βέλτιστη λειτουργία του. Η διαδικασία περιλαμβάνει συνήθως την ενσωμάτωση πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά φρέσκων τροφίμων και φρέσκων χυμών.

Κάνει το σώμα μας μόνο του αποτοξίνωση; Φυσιολογικά γίνεται μέσω των οργάνων του σώματος: ήπαρ, πνευμόνια, νεφρά, δέρμα

Έχει σχέση η αποτοξίνωση με το μεταβολισμό; Ναι, γιατί θα βοηθήσει στο να απομακρύνετε τις καταστροφικές ελεύθερες ρίζες και αυτό θα επιτύχει την καλύτερη λειτουργία του μεταβολισμού.

Η Τοξίνωση του οργανισμού και τα συμπτώματά της

Το ήπαρ, τα νεφρά, το δέρμα είναι ικανά αποτοξινωτικά όργανα αλλά δυσκολεύονται να φέρουν εις πέρας τις λειτουργίες τους με την επικράτηση του σύγχρονου τρόπου ζωής ο οποίος μπορεί να επιφέρει περαιτέρω βλάβες στον οργανισμό. Αξιοσημείωτο λοιπόν είναι ότι τελικά τα σώματα μας δεν είναι «αόρατα» σε επικείμενες διατροφικές ελλείψεις ή λανθασμένο τρόπο ζωής.

Κάποια τυπικά συμπτώματα που υπογραμμίζουν την ανάγκη της αποτοξίνωσης περιλαμβάνουν τους μαύρους κύκλους κάτω από τα μάτια, το «φούσκωμα» στην κοιλιά, τα σπυράκια που δεν φεύγουν, τη μειωμένη ελαστικότητα του δέρματος, τη δυσοσμία, την πρωινή ναυτία, την δυσκολία στην απώλεια βάρους, τους πονοκεφάλους και τις αϋπνίες.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας να αποβάλει τις τοξίνες;

Ξεκούραση

Η καλύτερη ώρα για να αποτοξινωθείτε είναι το χρονικό διάστημα που αφιερώνετε για να χαλαρώσετε, σωματικά και ψυχικά, ώστε να αφήσετε το σώμα σας αυτούσιο να αναλάβει επαρκώς τη διαδικασία αποτοξίνωσης. Γίνεται αντιληπτό λοιπόν ότι ένα εργασιακά φορτωμένο πρόγραμμα δεν αποτελεί τον καλύτερο τρόπο αποτοξίνωσης, διότι τα επίπεδα ενέργειας στο σώμα μειώνονται σημαντικά κατά τη διαδικασία αυτή και έτσι μια στρεσογόνος κατάσταση χειροτερεύει την αποτοξίνωση.

Προ-παρασκευαστική αποτοξίνωση

Καλό θα είναι να ακολουθήσετε κάποιες κατευθυντήριες γραμμές διατροφής για τρεις ημέρες τουλάχιστον πριν ξεκινήσετε την αποτοξίνωση. Αυτό θα αποτελέσει ένα ασφαλές εφαλτήριο για την διαδικασία της αποτοξίνωσης, προάγοντας την αποτελεσματική αποτοξίνωση του σώματος με τις λιγότερες πιθανές παρενέργειες.

Τροφές με πλούσια θρεπτικά συστατικά

Επίσης, εκτός από τον περιορισμό των θερμίδων, καλό θα είναι στην αποτοξίνωση να ενταχθούν περισσότερα θρεπτικά συστατικά. Ο καλύτερος τρόπος για να κάνουμε αυτό, είναι να καταναλώνουμε περισσότερα φρέσκα, ωμά, μη επεξεργασμένα, ολικής άλεσης τρόφιμα και χυμούς λαχανικών. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε καλύτερη αποτοξίνωση.

Κατάλληλα θρεπτικά συστατικά & τρόφιμα σε μια διατροφή για αποτοξίνωση

1. Αντιοξειδωτικές ουσίες:

Οι αντιοξειδωτικές ουσίες βοηθούν στην αποτοξίνωση του οργανισμού από τις τοξίνες.  Αντιοξειδωτικές ουσίες είναι η βιταμίνη C, η βιταμίνη Ε, τα καροτενοειδή, το σελήνιο και πολλά φυτοχημικά. Αυτές βοηθούν στην πρόληψη κυτταρικής βλάβης που προκαλείται από διάφορες χημικές αντιδράσεις με οξυγόνο.

Βιταμίνη C μπορείτε να βρείτε στα εσπεριδοειδή, στο μπρόκολο, στις φράουλες, στα αντίδια, στα παντζάρια, στις ντομάτες, στο κάρδαμο, στα μούρα.

Β-καροτένειο μπορείτε να βρείτε στις γλυκοπατάτες, στα καρότα, στο πεπόνι, στις κολοκύθες, στο σπανάκι, μάνγκο, παπάγια.

Σελήνιο μπορείτε να βρείτε στα δημητριακά ολικής αλέσεως, στα ψάρια, στις γαρίδες, στους ηλιόσπορους.

2. Φυτικές ίνες

Προσθέστε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο τροφές με άφθονες φυτικές ίνες όπως είναι τα δημητριακά / ζυμαρικά ολικής αλέσεως, το πολύσπορο ψωμί, το πλιγούρι, το καστανό ρύζι, οι αγκινάρες και τα φρούτα και λαχανικά βιολογικής καλλιέργειας. Προτιμούμε τρόφιμα βιολογικής καλλιέργειας για να ελαχιστοποιήσουμε την πρόσληψη χημικών ουσιών.

3. Ροφήματα από βότανα

Πίνετε καθημερινά ροφήματα από πράσινο τσάι με διπλάσια περιεκτικότητα σε κατεχίνες, κρόκο κοζάνης, δεντρολίβανο, χαμομήλι, φύλλα αγκινάρας και γαϊδουράγκαθο.

4. Βιταμίνη C

Καταναλώστε τροφές που είναι πλούσιες σε βιταμίνη C όπως φράουλες και πορτοκάλι διότι η βιταμίνη C βοηθάει τον οργανισμό να παράγει γλουταθειόνη, μια ουσία του ήπατος που απομακρύνει τις τοξίνες.

5. Νερό

Πίνετε καθημερινά 2 λίτρα νερό για να βοηθήσετε στην αποβολή τοξινών από τα νεφρά. Η αφυδάτωση αυξάνει το οξειδωτικό στρες. Στην πρόσληψη υγρών συμβάλλουν επίσης οι χυμοί, τα ημίπαχα γαλακτοκομικά, ο ελληνικός ή στιγμιαίος καφές, το τσάι και το ρόφημα κρόκου κοζάνης.

6. Λεκιθίνη

Η λεκιθίνη είναι ένα σημαντικό συστατικό για τη λειτουργία του ήπατος και απαραίτητη για την καλή λειτουργία της χολής. Τροφές που προτείνουμε να καταναλώνετε είναι τα φασόλια σόγιας και τα αυγά.

7. Προβιοτικά

Τα προβιοτικά επιδρούν θετικά στο πεπτικό και ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου. Παρότι αναπαράγονται στον ανθρώπινο οργανισμό, εντούτοις διάφοροι παράγοντες, όπως το στρες, η κακή διατροφή και οι ασθένειες μειώνουν τον αριθμό τους στο ανθρώπινο σώμα. Το γιαούρτι είναι μια πηγή πλούσια σε προβιοτικά.

Τρόφιμα που δεν πρέπει να λείπουν από ένα διαιτολόγιο αποτοξίνωσης

Μήλο: Το μήλο περιέχει πηκτίνη. Η πηκτίνη που περιέχει εμποδίζει την ανάπτυξη επιβλαβών βακτηρίων

Σταφύλι: Τα σταφύλια περιέχουν σημαντικό ποσοστό φλαβονοειδών και ανθοκυανίνες που δρουν ως αντιοξειδωτικά.

Σκόρδο: Eίναι αποτοξινωτικό, τονωτικό του οργανισμού και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Λιναρόσπορος: Είναι μια καλή πηγή βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών. Επίσης είναι πλούσιος σε  περιεκτικότητα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Αγκινάρα: Τα δύο βασικά συστατικά της αγκινάρας είναι η σιλυμαρίνη και η κυναρίνη. Η σιλυμαρίνη είναι μία ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία, η οποία καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες στο οργανισμό μας. Επίσης η σιλυμαρίνη έχει αποδειχθεί ότι διατηρεί υγιές το ήπαρ. Το δεύτερο σημαντικό συστατικό της αγκινάρας η κυναρίνη η οποία διεγείρει την παραγωγή και έκκριση χολής και έτσι βελτιώνονται τα συμπτώματα των γαστρεντερικών προβλημάτων, όπως κοιλιακός πόνος, ναυτία, διάρροια ή δυσκοιλιότητα.  Η κατανάλωση αγκινάρας αλλά και αφεψημάτων με εκχυλίσματα αγκινάρας, έχει διαπιστωθεί ότι μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, έχουν αποτοξινωτική δράση και ρυθμίζουν την αρτηριακή πίεση χάρη στη διουρητική δράσης της.

Πικραλίδα: Η πικραλίδα ή αλλιώς ταραξάκος ρυθμίζει την όρεξη, συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία του ήπατος και έχει καταπραϋντική δράση.

Τζίντζερ: Το τζίντζερ φρέσκο ή αποξηραμένο ενισχύει την καύση των θερμίδων, προκαλώντας τους ιστούς να χρησιμοποιούν περισσότερη ενέργεια. Το τζίντζερ βοηθάει στη λειτουργία των αρθρώσεων και στον έλεγχο της χοληστερόλης. Ένας τρόπος για να χρησιμοποιήσετε το τζίντζερ είναι ως τσάι το οποίο βοηθάει στην απαλλαγή από τις τοξίνες.

Κρεμμύδι: Διαθέτει  αξιοσημείωτη περιεκτικότητα σε αλυσίνη και βιταμίνη C γι’ αυτό και είναι απαραίτητο σε διαιτολόγια αποτοξίνωσης.

Φράουλες: Είναι ένα φρούτο με πολλές θρεπτικές ουσίες και θεραπευτικές ιδιότητες. Οι φράουλες είναι πλούσιες σε ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, βιταμίνη C και φυτικές ίνες. Παρουσιάζουν αντικαρκινικές, αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Είναι πλούσιες σε φαινόλες καθώς και σε βιταμίνη Α. Οι φράουλες προτείνονται σε άτομα με αναιμία, υπέρταση καθώς επίσης και σε άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την χολή.

Κάρυ/κουρκουμάς: Μπαχαρικό με ισχυρές αντικαρκινικές, αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Ακατάλληλες τροφές σε μια διατροφή για αποτοξίνωση

  • Αποφύγετε το αλκοόλ, τη ζάχαρη, το αλάτι
  • Mην καταναλώνετε επεξεργασμένα τρόφιμα και junk food διότι περιέχουν χαμηλά επίπεδα βιταμινών και θρεπτικών συστατικών ενώ είναι πλούσια σε συντηρητικά και άλλες επιβλαβή ουσίες
  • Ελαχιστοποιήστε το κορεσμένο λίπος από το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα γαριδάκια και τα γλυκά. Προσθέστε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο καλά λιπαρά όπως είναι το ελαιόλαδο, οι σπόροι λιναρόσπορου και τα λιπαρά ψάρια
  • Αποφύγετε το βούτυρο την μαγιονέζα τα γλυκά και τις έτοιμες σάλτσες.

Για πόσο καιρό μπορούμε να ακολουθούμε μια διατροφή αποτοξίνωσης;

Η διάρκεια της αποτοξίνωσης είναι υποκειμενική για κάθε οργανισμό και μπορεί να καθοριστεί ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα επιτευχθεί η ευεξία του οργανισμού. Εξαρτάται από την ηλικία, τα επίπεδα υγείας και το πόσο φορτωμένο είναι το σώμα με τοξίνες. Εφαρμόζοντας μια δίαιτα αποτοξίνωσης για διάστημα 10-15 ημερών είναι αρκετά ικανοποιητικό  και ασφαλές για τον οργανισμό σας.

Ωστόσο είναι καλύτερο πριν προβείτε σε μια δίαιτα αποτοξίνωσης να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία υγείας για να προσαρμόσει το πρόγραμμα σύμφωνα με τις προσωπικές σας ανάγκες.

Ποια τα οφέλη από μια διατροφή αποτοξίνωσης;

Καλύτερες διατροφικές συνήθειες: Εάν σε κάποιο άτομο η διατροφή του ήταν βασισμένη σε επεξεργασμένα τρόφιμα, γεμάτα ζάχαρη, αλάτι και τεχνητές γεύσεις, θα παρατηρηθεί μειωμένη πρόσληψη των ουσιών μετά την αποτοξίνωση. Αυτό συμβαίνει διότι οι γευστικές του κάλυκες θα έχουν γίνει πιο ευαίσθητοι στη λεπτή υφή του φαγητού και έτσι οι παλιές διατροφικές επιλογές του θα φαίνονται διαφορετικές και ίσως όχι τόσο νόστιμες. Ταυτόχρονα φυσικά μειώνονται και οι απαιτήσεις σε ψωμί, γλυκά και σοκολάτα!

Απώλεια βάρους: Η αποτοξινωτική διατροφή σαφώς αρχικά σκοπεύει στην αποτοξίνωση αλλά παράλληλα παρατηρείται και απώλεια βάρους, καθώς ο οργανισμός προσπαθεί να επανέλθει στους φυσιολογικούς ρυθμούς του και στην ισορροπία.

Περισσότερη υγεία και ζωτικότητα: Οι περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν μεγαλύτερα επίπεδα ενέργειας, καλύτερη αναπνοή, πιο γρήγορα αντανακλαστικά, γρήγορη σκέψη, πιο όμορφο - λαμπερό και σφριγηλό δέρμα και λαμπερά μαλλιά. Επομένως, οι καθημερινές διατροφικές προκλήσεις φαίνονται πιο εύκολα υλοποιήσιμες εφόσον διαφαίνονται αυτά τα αποτελέσματα.

Η αποτοξίνωση του οργανισμού έχει σχέση με τα διατροφικά προγράμματα για Αντιγήρανση;

Ναι γιατί είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες (βιταμίνη Α, C, E) και σε ω-λιπαρά οξέα, όπου συμβάλλουν στην πρόληψη του οξειδωτικού στρες και δρουν ενάντια στη φθορά και στη γήρανση των κυττάρων.

Ο 10λογος της αποτοξίνωσης:

  1. Ξεκινήστε να πίνετε πολύ νερό εάν δεν το κάνετε ήδη. (Στόχος θα πρέπει να είναι τα 2-3 λίτρα την ημέρα)
  2. Προτιμήστε τρόφιμα ολικής αλέσεως (ψωμί πολύσπορο, καστανό/αναποφλοίωτο ρύζι, ζυμαρικά - δημητριακά ολικής αλέσεως)
  3. Εξαλείψτε όλα τα τρόφιμα που περιέχουν άσπρη ζάχαρη και άσπρο αλεύρι (αυτό θα μειώσει την επιθυμία για γλυκό)
  4. Αποφύγετε τα πιάτα με κόκκινο κρέας και προτιμήστε ψάρι, αυγά, και πηγές φυτικής πρωτεΐνης όπως κινόα, όσπρια, φασόλια, καρύδια και σπόρους
  5. Απολαύστε ελεύθερα σαλάτες είτε ωμές είτε ψητές με ελαφριά σάλτσα από οργανικά έλαια
  6. Αποφύγετε τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη, όπως τα γλυκά και το junk food.
  7. Επιλέξτε βιολογικά-οργανικά προϊόντα
  8. Προτιμήστε γλυκά με μέλι, στέβια, σιρόπι αγαύης. Είναι πιο υγιεινά και επιβαρύνουν λιγότερο σε σχέση με τη ζάχαρη
  9. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ.

Δημήτρης Γρηγοράκης, Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, PhD Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ & Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας.

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Ομορφιά & Διατροφή

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Τι είναι απαραίτητο στην καθημερινή σας φροντίδα για το Καλοκαίρι!

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα