ΕΠΙΣΤΗΜΗ & ΥΓΕΙΑ
Featured_fb_post12

Η καθιστική ζωή έχει πλέον μπει στην πραγματικότητα του καθενός, είτε κατά την εργασία, είτε πέραν αυτής σε στιγμές χαλάρωσης.

Το ξέρεις και το ξέρω, δε καθόμαστε σωστά αρκετές από τις ώρες στην καθημερινότητά μας.

Πόνοι στους ώμους, τον αυχένα, στους καρπούς και χαμηλά στη μέση, είναι κάποια μόνο από τα προειδοποιητικά συμπτώματα της συνήθειας αυτής. Ακολουθούν χονδροπάθειες των αρθρώσεων, μυϊκές κράμπες, σπασμοί και θλάσεις, όπου αν δεν αντιμετωπιστούν εν τη γενέσει κινδυνεύουν να εξελιχθούν σε χρόνιες παθήσεις.

Αν αναγνωρίζεις τον εαυτό σου σε κάποια ή κάποιες από τις παρακάτω περιγραφές, ετοιμάσου να μάθεις τη σωστή θέση που πρέπει να κάθεσαι. Έτσι, όχι μόνο θα αποφύγεις αρκετό πόνο, αλλά επίσης θα βγάλεις τον εαυτό σου από τη λίστα κερδών ενός ορθοπεδικού ή ενός φυσικοθεραπευτή!

Αν:

  • πιάνεις τον εαυτό σου να κάθεται σε μία περίεργη στάση στην καρέκλα για ώρα,
  • σκύβεις συχνά προς την οθόνη διότι ο φωτισμός του χώρου δεν είναι ιδανικός,
  • βρίσκεσαι να αλλάζεις τον προσανατολισμό της οθόνης, του πληκτρολογίου και το ύψος της καρέκλας,
  • αλλάζεις από σταυροπόδι σε σταυροπόδι, διότι νιώθεις ελαφρύ κάψιμο στους αστραγάλους και τα γόνατα,

τότε είναι μια καλή ευκαιρία να μάθεις από τα παρακάτω.

Προβλήματα σε μυς, νεύρα και συνδέσμους εμφανίζει κανείς όταν η εργονομία του εργασιακού χώρου δε σχεδιάζεται με κέντρο τον άνθρωπο. Στον αντίποδα, η καλή φυσική κατάσταση που σχετίζεται με έναν αθλητικό τρόπο ζωής στον οποίο το τσιγάρο λείπει, όχι μόνο ελαφρύνει μια τέτοια καθημερινότητα, αλλά εκπαιδεύει το σώμα για μια σωστή στάση.

Ξεκινώντας με τα μπράτσα της καρέκλας, αυτά πρέπει να τοποθετούνται σε θέση ώστε οι αγκώνες να βρίσκονται κοντά στη μέση σου. Η καρέκλα πρέπει να έχει ενσωματωμένο μαξιλάρι, με πλάτος αρκετό για άνετο κάθισμα, καθώς και 5 σημεία στήριξης στο έδαφος – κατά προτίμηση ροδάκια. Να κάθεσαι με τέτοιο τρόπο ώστε το πίσω μέρος της καρέκλας να απέχει περίπου 3 δάχτυλα από το πρόσθιο χείλος της καρέκλας. Επιπλέον, κάτω από το γραφείο πρέπει να έχεις αρκετό χώρο ώστε τα γόνατα και τα ισχία να κινούνται άνετα.

Πιο συγκεκριμένα, οι αγκώνες πρέπει να είναι τοποθετημένοι κοντά στο σώμα και με ανοικτή γωνία, για να επιτρέπουν την κατάλληλη κυκλοφορία του αίματος προς τα χέρια. Οι βραχίονες να είναι σχεδόν κάθετοι προς το έδαφος και οι καρποί σε ευθεία θέση χωρίς κάμψη. Το ποντίκι του υπολογιστή να ταιριάζει στο μέγεθος του χεριού σου και να είναι όσο πιο επίπεδο γίνεται, ώστε να αποφεύγεται η μεγάλη κάμψη του καρπού. Κράτησε χαλαρούς τους ώμους, χωρίς να διατηρείς κάποια αφύσικη για σένα στάση. Το κεφάλι πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένο πετώντας ελαφρώς έξω το πιγούνι, με το κέντρο της οθόνης να βρίσκεται σε επίπεδο λίγο χαμηλότερο από το κέντρο των ματιών. Να διατηρείς τον αυχένα σε σχεδόν κατακόρυφη θέση και τον θώρακα σε 10-15 μοίρες ελαφρά έκταση, με τη μέση να υποστηρίζεται από την πλάτη της καρέκλας.

Στο γραφείο μπορείς να κάνεις κάθε τόσο ασκήσεις, οι οποίες σε συνδυασμό με τη σωστή καθιστή στάση σώματος θα σε βοηθήσουν να αποφύγεις ανεπιθύμητα ορθοπεδικά προβλήματα. Κάποιες από αυτές είναι αργές κινήσεις της κεφαλής και του αυχένα με ήπια επιμονή σε ακραίες θέσεις, κινήσεις των ώμων με ανασπάσεις (τραβήγματα προς τα πάνω) και περιαγωγές (περιστροφές). Ισοτονικές (αερόβιες) ή ισομετρικές (στατικές) συσπάσεις καταπονημένων μυών (τετρακεφάλων, οπίσθιων μηριαίων). Κινητοποίηση, όπως το βάδισμα, αιματώνει και οξυγονώνει καταπονημένους ιστούς, ανακτούν την ελαστικότητά τους οι μύες και ενυδατώνονται οι αρθρικοί χόνδροι. Τέλος, τα πόδια πρέπει να βρίσκονται στο πάτωμα με κατεύθυνση προς τα εμπρός, έτσι ώστε τα γόνατα να είναι στην ίδια κατεύθυνση με τους γοφούς και παράλληλα στο πάτωμα. Αν αυτό σε κουράζει, τοποθέτησέ τα σε βατήρα, προσπαθώντας να μη σχηματίζουν μεγάλη οξεία γωνία.

Σε περίπτωση που κάποια ενόχληση ή πόνος παραμένουν παρά την υιοθέτηση των παραπάνω συστάσεων, επιβάλλεται να επισκεφθείς τον ορθοπεδικό σου.

Κείμενο : Καποκάκης Κωστής ACSM CPT, Απόφοιτος Ακαδημίας Base Training

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Επιστήμη & Υγεία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Το καλοκαίρι είναι ΕΔΩ! Εσείς πως το περάσετε;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα