ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ
Featured_sick-woman1

Το ανοσοποιητικό σύστημα μας προστατεύει καθημερινά από την εισβολή παθογόνων μικροοργανισμών και μέχρι ένα σημείο, τα καταφέρνει άψογα!

Ωστόσο κάποιες φορές αποτυγχάνει και κάποιος παθογόνος μικροοργανισμός μας αρρωσταίνει. Υπάρχει άραγε τρόπος να ενισχυθεί το ανοσοποιητικό μας σύστημα ώστε να μην αρρωσταίνουμε; Δελεαστικό σαν ιδέα, αλλά όχι τόσο απλό. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα, είναι ακριβώς αυτό που λέει η ονομασία του: ένα σύστημα, όπου υπάρχουν αλληλεπιδράσεις και συσχετίσεις και για να λειτουργεί αποτελεσματικά, πρέπει να υπάρχει ισορροπία και αρμονία σε όλα τα τμήματά του.Ένα μεγάλο τμήμα του ανοσοποιητικού μας αποδεδειγμένα επηρεάζεται από τον τρόπο ζωής μας, την άσκηση, το στρες, την ηλικία μας και τα φυτικά συμπληρώματα.

Μια καλή αρχή για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού είναι να υιοθετήσετε έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

  • Κόψτε το κάπνισμα, είναι ωφέλιμο ακόμα και εάν το μειώσετε αρχικά έως σταδιακά να το κόψετε
  • Μην υπερβαίνετε την μέγιστη συνιστώμενη ποσότητα αλκοόλ ανά εβδομάδα. Για τους άντρες 2-3 ποτήρια κρασί την ημέρα (25-30gr αλκοόλ) και  για τις γυναίκες 15gr αλκοόλ την ημέρα.
  • Βάλτε στην ζωή σας την τακτική άσκηση. Σας προτείνουμε 30 λεπτά την ημέρα αερόβιας άσκησης (γρήγορο περπάτημα, κολύμπι, ποδήλατο, τένις) ή 3 ώρες την εβδομάδα.
  • Διατηρείτε το βάρος σας σε υγιή επίπεδα. Θα πρέπει ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ)* να είναι από 18,5kg/m²έως 24,9kg/m²   | *ΔΜΣ = βάρος(kg) / (ύψος)² (m²)
  • Φροντίστε την αρτηριακή σας πίεση. Τα ιδανικά επίπεδα πίεσης διαμορφώνονται ανάλογα με τους παράγοντες κινδύνου και το ιστορικό σας. Ένα γενικά αποδεκτό όριο είναι 9mmHg/14mmHg για έναν υγιή άνθρωπο χωρίς ιστορικό και χωρίς παθήσεις.
  • Κοιμηθείτε σωστά και καλά. Ο οργανισμός χρειάζεται τον ύπνο για να επαναφέρει τις βλάβες που έχει υποστεί. Ένα 8ωρο ύπνου είναι απαραίτητο και θα πρέπει να συμβαίνει στο απόλυτο σκοτάδι για να παράγονται οι κατάλληλες ορμόνες.
  • Πλύνετε συχνά και καλά τα χέρια σας και χρησιμοποιήστε ένα αντισηπτικό όταν είστε εκτός σπιτιού.
  • Μαγειρεύετε καλά το φαγητό σας. Το ωμό κρέας ενδέχεται να περιέχει επικίνδυνους παθογόνους μικροοργανισμούς, που με τις υψηλές θερμοκρασίες μαγειρέματος καταστρέφονται.
  • Εξεταστείτε όσο συχνά πρέπει και όπως πρέπει βάσει της ηλικίας σας και των παραγόντων κινδύνου που υπάρχουν.

Η διατροφή

Ακολουθήστε μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά Φροντίστε να τρώτε πολύχρωμα λαχανικά και φρούτα γιατί είναι πολύ πλούσια σε βιταμίνες αλλά και προϊόντα πλούσια σε φιλικά βακτήρια όπως γιαούρτι και κεφίρ.

Καταναλώστε ξηρούς καρπούς πλούσιους σε Ω3 λιπαρά καθώς και ψάρια όπως σολομό και σαρδέλες μία φορά την εβδομάδα, γιατί έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Προτιμήστε ολικής άλεσης δημητριακά και λίπη χαμηλά σε κορεσμένα λιπαρά. Εάν δεν έχετε αλλεργία και δεν είστε έγκυος, καταναλώστε θαλασσινά με κέλυφος (μύδια, αστακό, καβούρια) καθότι βοηθούν τα λευκά αιμοσφαίρια.

Εάν ωστόσο υποψιάζεστε ότι η διατροφή σας δεν σας παρέχει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, για παράδειγμα δεν τρώτε φρούτα ή ψωμί ολικής άλεσης ή δεν σας αρέσουν τα λαχανικά, μπορείτε να επιλέξετε μια ένα πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα διατροφής. Οι πολυβιταμίνες έχουν πολλαπλά οφέλη πέρα και από την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και σε κάθε περίπτωση, είναι προτιμότερες και αποτελεσματικότερες, από το να καταναλώνεται απλά μία μεμονωμένη βιταμίνη σε τεράστιες δόσεις.

Τα  συστατικά που έχουν μελετηθεί και έχει αποδειχτεί ότι συμβάλλουν στους μηχανισμούς του ανοσοποιητικού είναι:  το σελήνιο, η Vit. Α, Vit. Β2, Β6, Β12, Vit. C, Vit.  D, Vit. Ε και ο ψευδάργυρος.

Τα βότανα

Σήμερα, υπάρχει μεγάλη ποικιλία βοτάνων και συνδυασμών τους που είναι διαθέσιμα στην αγορά. Τα πιο επιστημονικά τεκμηριωμένα για τις ευεργετικές τους ιδιότητες και διαδεδομένα βότανα που μπορείτε να βρείτε εύκολα, είναι η εχινάκεια, το σκόρδο, το τζίνσενγκ. Τα προβιοτικά επιπλέον, βοηθούν πολύ τον οργανισμό μας με διττό ρόλο: εκτός του ότι επηρεάζουν την παραγωγή των κυττάρων του ανοσοποιητικού, βοηθούν στην καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών που καταναλώνονται, δίνοντας ακόμα μια ώθηση στο ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι δεν υπάρχει ένα βότανο που να καλύπτει όλον τον πληθυσμό. Για έναν άνθρωπο μπορεί ένα βότανο να δρα ιδιαίτερα ευεργετικά, ενώ για κάποιον άλλον όχι. Εάν η μητέρα μας τονώνει το ανοσοποιητικό της με Εχινάκεια δεν σημαίνει ότι το ίδιο θα είναι αποτελεσματικό και για εμάς. Γι αυτό χρειάζεστε την βοήθεια του φαρμακοποιού για να επιλέξετε με ασφάλεια εκείνο που καλύπτει τις ανάγκες σας, καθώς τίποτα δεν είναι αβλαβές εάν δεν γίνεται σωστή χρήση.

Προσοχή επίσης χρειάζεται η χρήση χύμα βοτάνων, η οποία είναι ιδιαίτερα επικίνδυν, καθώς κάθε βότανο ανήκει σε μία «οικογένεια» φυτών, οπότε υπάρχει και κάποιο που του μοιάζει αρκετά αλλά δεν είναι ίδιο ως προς τα συστατικά του και την δράση του. Είναι εξαιρετικά δύσκολο και χρειάζεται την εμπειρία ενός καλό βοτανολόγου για να ξεχωριστούν τα βότανα που συλλέχθηκαν και εφόσον δεν μπορούν επιστήμονες να τα διαχωρίσουν, κανένας πλανόδιος έμπορος χύμα βοτάνων δεν μπορεί. Επίσης, ο τρόπος που τα «εκχυλίζουμε» (βράζουμε, αποστάζουμε) είναι κάθε φορά διαφορετικός και επηρεάζεται από την θερμοκρασία του δωματίου, από την ποιότητα του νερού ή της αλκοόλης που χρησιμοποιούμε αλλά και από την θερμοκρασία τους, ακόμα και από τα δοχεία που γίνεται η εκχύλιση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ποτέ να μην λαμβάνεται μια σταθερή δόση και πάντα να υπάρχει ο κίνδυνος υπερδοσολογίας.

Τέλος, η καθαρότητα των βοτάνων είναι αμφισβητήσιμη όταν είναι σε ανοιχτές σακούλες και οτιδήποτε μπορεί να έχει περάσει μέσα. Προτιμήστε την ασφαλή οδό των έτοιμων βαμμάτων και συμπληρωμάτων.

Παιδιά

 

  • Για την διατροφή των παιδιών, ισχύει ότι και για εσάς. Προσφέρετε επιλογές από σπιτικά υγιεινά γεύματα (λαχανικά, κρέας, αυγά και ψάρι) και μειώστε την πρόσληψη ζάχαρης. Για τα σνακ τους προτιμήστε γιαούρτι και φρούτα ή λαχανικά (πχ. γλυκοπατάτα, καρότα). Προτιμήστε τα ολόκληρα φρούτα από τους χυμούς, ακόμα και εάν αυτό σημαίνει περισσότερη δουλειά για εσάς, θα σας ανταμείψει.
  • Φροντίστε τον ύπνο τους! Τα παιδιά χρειάζονται 10-14 ώρες ποιοτικό ύπνο την ημέρα, που σημαίνει στο απόλυτο σκοτάδι χωρίς συσκευές που να φέγγουν, ώστε να παραχθεί η μελατονίνη που είναι απαραίτητη.
  • Μην τα εκθέτετε σε καπνό.
  • Προσφέρετε τους άσκηση! Χρειάζονται 2 ώρες παιχνίδι//άσκηση την ημέρα.
  • Όσον αφορά στα συμπληρώματα διατροφής και στα βότανα, μπορεί να βοηθήσουν πολύ ένα παιδί, πάντα όμως με την καθοδήγηση του παιδιάτρου. Τα καλύτερα συμπληρώματα για το ανοσοποιητικό τους είναι ο ψευδάργυρος και η βιταμίνη D. Για προβλήματα αναπνευστικού αλλά και αλλεργίες, το ιχθυέλαιο και η βιταμίνη C μπορούν να κάνουν θαύματα! Η εχινάκεια τέλος, ενδείκνυται για μεγαλύτερα των 6 ετών παιδιά.

 

Κείμενο : Έρσα Τσούτσουρα, Φαρμακοποιός- μέλος Δικτύου Advance, Σαλαμίνα

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υγεία και Ευεξία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Εσείς παίρνετε πρωινό;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα