ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ
Featured_shutterstock_307672661

Η Αντισφαίριση και η Επιτραπέζια Αντισφαίριση είναι δύο από τα δημοφιλέστερα παγκοσμίως αθλήματα, όπου οι παίκτες χρησιμοποιούν ρακέτες για να χτυπήσουν μια μπάλα πέρα από ένα δίχτυ του αντιπάλου, διαφορετικού τύπου, υλικών και διαστάσεων. Πέρα από τις διαφορές υπάρχουν και πολλές ομοιότητες, που αφορούν την εμφάνιση των δυο αθλημάτων, αλλά κυρίως τα οφέλη και την ευχαρίστηση που αυτά προσφέρουν!

Αντισφαίριση (Τένις)

Η Αντισφαίριση, πρωτοξεκίνησε  να παίζεται το 13ο αιώνα από Γάλλους ευγενείς στις μεγάλες σάλες των παλατιών,  και ονομαζόταν «Le Jeu du Paume» ή αλλιώς «το παιχνίδι της παλάμης» , καθώς αρχικά χτυπούσαν την μπάλα με την παλάμη. Η ξενόγλωσση ονομασία τένις προέρχεται από την Γαλλική λέξη tenez (από το ρήμα tenir) που φώναζαν οι Γάλλοι παίκτες όταν ήταν να σερβίρουν, ενώ η λέξη ρακέτα προέρχεται από την Αραβική λέξη rakhat που σημαίνει παλάμη του χεριού.  Προς το τέλος του 19ου αιώνα, η Αντισφαίριση διαδόθηκε πρώτα σε όλο τον αγγλόφωνο κόσμο, ιδιαίτερα μεταξύ των ανώτερων τάξεων. Σήμερα, ωστόσο, παίζεται από όλα τα επίπεδα της κοινωνίας, από όλες τις ηλικίες, και σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, ενώ στην Ελλάδα χρονολογείται από το 1896. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι κανόνες του έχουν παραμείνει εντυπωσιακά αμετάβλητοι από τη δεκαετία του 1890, με εξαίρεση την υιοθέτηση της παράτασης (tie-break) στη δεκαετία του 1970.

Επιτραπέζια Αντισφαίριση ( Πινγκ-Πονγκ)

Στη Μεγάλη Βρετανία γεννήθηκε,  περίπου το 1880, και η Επιτραπέζια Αντισφαίριση,  όπου παιζόταν από μέλη, επίσης, της ανώτερης τάξης ως ομαδικό παιχνίδι εσωτερικού χώρου μετά το δείπνο. Εξελίχθηκε αρχικά από αξιωματικούς του βρετανικού στρατού στην Ινδία ή την Νότια Αφρική, οι οποίοι το έφεραν μαζί τους επιστρέφοντας στην πατρίδα. Μια σειρά βιβλίων τοποθετούνταν στη μέση ενός τραπεζιού ως φιλέ και άλλα δυο βιβλία χρησιμοποιούνταν ως ρακέτες για να χτυπάνε ένα μπαλάκι του γκολφ από τη μια πλευρά του τραπεζιού στην άλλη. Το  «Πινγκ-Πονγκ», ονομασία που προήλθε από τον ήχο που κάνει το μπαλάκι όταν κτυπά επάνω στο τραπέζι, έχει κάνει μεγάλα βήματα προόδου, κάνοντας τροποποιήσεις των κανονισμών, προκειμένου να γίνει το άθλημα πιο ελκυστικό και δημοφιλές στο ευρύ κοινό, ενώ η τεχνολογική ανάπτυξη έχει συνεισφέρει στην αύξηση της θεαματικότητας.  Πρωταρχικά αυξήθηκε η διάμετρος της μπάλας, γεγονός που αύξησε την αντίσταση του αέρα και μείωσε αποτελεσματικά την ταχύτητα του παιχνιδιού, ενώ άλλαξε και η διάρκεια του σετ από τους 21 πόντους στους 11, με σκοπό να αυξήσει τον ρυθμό του παιχνιδιού και να το κάνει πιο συναρπαστικό,  ώστε να θεωρείται σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα σε συμμετοχή αθλήματα στον κόσμο.

Η Αντισφαίριση και η Επιτραπέζια Αντισφαίριση είναι κατά βάση ατομικά αθλήματα, με έμφαση στο ανταγωνιστικό πνεύμα, με τα οποία μπορεί κάποιος να ασχοληθεί από τα 5 μέχρι τα 70 ή ακόμη και τα 80 του χρόνια, αποφεύγοντας σοβαρούς κινδύνους τραυματισμού.  Αυτό οφείλεται, κυρίως, στο γεγονός ότι δεν υπάρχει σωματική επαφή μεταξύ των αντιπάλων. Ωστόσο, όπως και σε όλα τα αθλήματα εξάλλου, υφίσταται ο κίνδυνος, ο οποίος μειώνεται μέσω υιοθέτησης ικανοποιητικών και επαρκών μέτρων πρόληψης, προκειμένου η αντισφαίριση και η επιτραπέζια αντισφαίριση να επιτυγχάνουν τους πρωταρχικούς τους στόχους, την άθληση και την τέρψη.

Τα οφέλη και των δύο αθλημάτων, κατά κοινή ομολογία, είναι πολλά και πολύ σημαντικά  για τη σωματική, την πνευματική και την ψυχική υγεία, καθώς συμβάλλουν στη σωματική διάπλαση και ανάπτυξη,  στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης, αλλά και στην πνευματική εγρήγορση και ανάταση.

  • Το τένις βοηθά στην αποφυγή καρδιαγγειακών νοσημάτων καθώς και στη μείωση του σωματικού λίπους, ενώ θεωρείται ότι το συγκεκριμένο άθλημα συντελεί στην ενδυνάμωση των οστών, γι’ αυτό και ενδείκνυται ακόμα και για ανθρώπους με οστεοπόρωση. Παράλληλα, οδηγεί σε πνευματική εγρήγορση καθώς απαιτεί σχεδιασμό κινήσεων, υψηλό βαθμό αυτοσυγκέντρωσης, έλεγχο, παρατηρητικότητα, ανάγνωση των κινήσεων του αντιπάλου και λήψη άμεσων αποφάσεων. Καλλιεργεί την ευγενή άμιλλα και τον γόνιμο ανταγωνισμό, ενώ συνδυάζει τη μυϊκή ενδυνάμωση, την αεροβική άσκηση αλλά κυρίως την εκτόνωση από μία εξαντλητική ημέρα!
  • Το πινγκ-πονγκ που βασίζεται στην ταχύτητα και τη δύναμη,  βελτιώνει τα αντανακλαστικά, το συντονισμό χεριού-ματιού, την ισορροπία, ενώ παράλληλα γυμνάζει τους μύες στο άνω και κάτω μέρος του σώματος, καθώς περιλαμβάνει το συντονισμό ολόκληρου του σώματος, και παράλληλα (περιλαμβάνοντας διαρκή κίνηση) οδηγεί σε ευελιξία και μεγαλύτερη ευκαμψία του σώματός. Δεν είναι απλώς μια καρδιαγγειακή άσκηση, είναι μια αερόβια άσκηση που απαιτεί και μια μεγάλη διανοητική εργασία.

Παρά τις πολλές ομοιότητες που παρουσιάζουν τα δύο αθλήματα, δεν λείπουν και οι διαφορές.

Εκτός από τις διαφορές που αναφέραμε στην αρχή του κειμένου, αξίζει να τονίσουμε ένα αξιοπρόσεκτο προβάδισμα που διατηρεί το τένις έναντι του πινγκ-πονγκ αναφορικά με τη θεαματικότητα που απολαμβάνει. Επιπλέον, απαιτούνται περισσότερα χρήματα για την εκμάθηση και τον εξοπλισμό του τένις παρά του πινγκ-πονγκ, ενώ οι καιρικές συνθήκες αποτελούν τροχοπέδη μόνο για τους τένιστες, αφήνοντας αδιάφορους τους πινγκ-πονγκνίστες.

Ωστόσο, η τελική επιλογή παραμένει πάντα δική σας!!!

Κείμενο : Φάνης Αβραντινής, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Αντισφαίρισης και Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης, Υπεύθυνος Ακαδημίας Αντισφαίρισης και Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης των Αθλητικών Σωματείων “Ρουφ 80”, “Α.Γ.Ο.Γ. Ευρυάλη” & “Αθλητικός Όμιλος Ιλισσός Καλλιθέας (Α.Ο.Ι.Κ.) “

Περισσότερα άρθρα στην ενότητα Υγεία και Ευεξία

Σχετικά Άρθρα

Αναζήτηση Γιατρού

Πείτε μας τη γνώμη σας

Εσείς παίρνετε πρωινό;

Ajax-indicator

ή Δείτε τα αποτελέσματα