Βελτιωτικά διάθεσης

Κωτσόγιαννη Μιρέλλα, Φαρμακοποιός Φαρμακείου μέλους Advance

5 Φεβ 2022

Η κακή διάθεση συνοδεύεται συνήθως από αρνητικά συναισθήματα, απελπισία, χαμηλή αυτοεκτίμηση, απουσία ενδιαφέροντος και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε κατάθλιψη. Πολύ συχνά συνδέεται με έλλειψη στον οργανισμό μας των βιταμινών Β1, Β6, Β12, C, Β3 (νιασίνη), μαγνησίου, φυλλικού οξέος και βιοτίνης.

Βελτιωτικά διάθεσης που βοηθούν ακόμη και στην ήπια κατάθλιψη.
1. 5-HTP (5-hydroxytryptophan): Είναι ή υδροξυλιομένη μορφή του αμινοξέος τρυπτοφάνη, το οποίο βρίσκεται σε τρόφιμα υψηλής πρωτεϊνικής σύνθεσης, όπως είναι το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. O οργανισμός μας παράγει 5-HTP από τρυπτοφάνη, η οποία μετατρέπεται στον εγκέφαλο σε σεροτονίνη. Η σεροτονίνη παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές οργανικές λειτουργίες, όπως ο έλεγχος της όρεξης, η σταθερότητα της διάθεσης και ο ύπνος. Το 5-HTP είναι χρήσιμο στην κατάθλιψη, την αϋπνία, την ινομυαλγία, τον πονοκέφαλο και τη βουλιμική παχυσαρκία.
2. Ροδιόλα (ή χρυσόρίζα ή κίτρινο ρόδο): Οι ρίζες αυτού του φυτού είναι προσαρμογόνες, δηλαδή βοηθούν τον οργανισμό να προσαρμοστεί στο άγχος. Περιέχουν περισσότερα από 140 δραστικά συστατικά. Η ροδιόλα είναι γνωστή από την αρχαία Ελλάδα για την αποτελεσματικότητά της στην κατάθλιψη, τη σωματική και πνευματική κόπωση και την αύξηση της φυσικής αντοχής.
3. St John's wort (ή βαλσαμόχορτο ή σπαθόχορτο ή χόρτο του Αγ. Ιωάννη) - hypericum perforatum: Το βασικό συστατικό που διαθέτει είναι η υπερισίνη, η οποία συμβάλλει στην παραγωγή σεροτονίνης που ευθύνεται για το αίσθημα της ευφορίας. Ο Ε.Μ.Α έχει εγκρίνει τη χρήση του σαν παραδοσιακό βοήθημα βραχυπρόθεσμης χρήσης για τα συμπτώματα διαταραχών της διάθεσης και την ανακούφιση της προσωρινής ψυχικής εξάντλησης, του άγχους και της ήπιας κατάθλιψης.
ΠΡΟΣΟΧΗ: όλα τα σκευάσματα που περιέχουν ροδιόλα, st. John's wort ή 5-HTP πρέπει να λαμβάνονται με συνταγή γιατρού ή κατόπιν συμβουλής του φαρμακοποιού και αντενδείκνυνται σε όσους παίρνουν αντικαταθλιπτικά, αγχολυτικά ή αντιψυχωσικά φάρμακα.

Διατροφικές επιλογές που μπορούν να τονώσουν τη διάθεση.
1. Κακάο: Περιέχει φαινυλαιθυλαμίνη και τρυπτοφάνη, ουσίες που βελτιώνουν τη διάθεση και αυξάνουν τη σεροτονίνη, τον νευροδιαβιβαστή που προκαλεί ευτυχία. ΠΡΟΣΟΧΗ: κακάο, ΌΧΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ.

2. Πορτοκάλια: Το πορτοκάλι (βιταμίνη C) αυξάνει την αισιοδοξία και τη ζωτικότητα, γι’ αυτό είναι καλύτερα να το καταναλώνετε το πρωί. Πέρα από την τροφή, επιλέξτε το πορτοκάλι για αρωματισμό χώρου και προτιμήστε το ως συστατικό σε δερμοκαλλυντικά προϊόντα. Τα αποτελέσματα σε κάθε περίπτωση είναι ευεργετικά!
3. Πράσινα φυλλώδη λαχανικά: Είναι πλούσια σε μαγνήσιο γι’ αυτό πρέπει να τα καταναλώνουμε ωμά (σε σαλάτες, χυμούς, smoothies).
4. Αβοκάντο: Η αγαπημένη μας υπερτροφή!
5. Καρύδια: Μία χούφτα την ημέρα διατηρεί σε ισορροπία το νευρικό μας σύστημα και ωφελεί την καρδιά μας.
6. Λιναρόσπορος: Πλούσια σε Ω3 τροφή, βοηθάει στη συναισθηματική σταθερότητα.
7. Αυγά: Τροφή πλούσια σε Β12.
8. Μαύρα φασόλια: Τροφή πλούσια σε Β1.
9. Νεροκάρδαμο: Πλούσιο σε φυλλικό οξύ -> προσθέστε το στις σαλάτες σας.
10. Ηλιόσποροι: Πλούσιοι σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
11. Ωμό κουνουπίδι: Πλούσιο σε βιοτίνη.
12. Συκώτι: Πλούσιο σε βιταμίνη Β3 (νιασίνη).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η σωστή διατροφή δεν ωφελεί μόνο την υγεία μας, αλλά και την ψυχολογία μας.
Η συμβουλή του φαρμακοποιού σας: βελτιώστε τη διάθεσή σας κάνοντας πιλάτες, δραστηριότητες στη φύση, λουτροθεραπεία ή ... χορεύοντας!

Ο φαρμακοποιός σας είναι πάντα δίπλα σας για να σας συμβουλεύει. Εμπιστευτείτε τον.