top of page
< Back

Καν’ το όπως η γιαγιά Ελένη
Ή αλλιώς… το μυστικό του ευ ζην

sex

Λένα Χαϊδούτη, NLP Storyteller™ Mindset Coach & Mindfulness Instructor
FB: Lena Chaidouti - NLP Storyteller™

22 Φεβ 2023

Και σκέφτομαι ώρες ώρες…
Θα μπορούσε άραγε να ανθίσει ένα λουλούδι χωρίς νερό και ήλιο;
Θα μπορούσε άραγε να επιβιώσει ένα μικρό ζώο μακριά από την αγέλη; Να προστατευτεί από τους εχθρούς, να βρει τροφή, να σταθεί στα πόδια του;

Συχνά αναρωτιέμαι τι είναι αυτό που έδινε δύναμη σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που έζησαν πριν από μας και που, παρόλο που έζησαν δύσκολες καταστάσεις, τα καταφέρανε..!
Τι είναι αυτό που κάνει κάποιους ανθρώπους πιο ανθεκτικούς ψυχικά και βρίσκουν δύναμη να συνεχίσουν, όταν κάποιοι άλλοι αποφασίζουν πως ήρθε το τέλος;
Υπάρχει άραγε κάποιο “μαγικό φίλτρο” σαν αυτό που βρίσκουν οι ήρωες των παραμυθιών, που γίνεται για τον άνθρωπο το νερό και ο ήλιος του για να ανθίσει -και όχι απλά να επιβιώσει, αλλά να απολαμβάνει τη ζωή του και να βρίσκει χαρά σ’ αυτή;


Σκέφτομαι πολλά, μα θα σας πω για ένα μονάχα.
Αυτό το άρθρο είναι αφιερωμένο στην Ευγνωμοσύνη και γι’ αυτή θα σας μιλήσω.

Λοιπόν, εγώ που λέτε, είχα μια γιαγιά, που εκτός από το όνομά της μού έδωσε κι άλλα πολλά…
Μου έμαθε να φτιάχνω πίτες, να κεντάω και να πλέκω… μα κυρίως μου έμαθε πώς να βρίσκω δύναμη στα δύσκολα.
Η γιαγιά μου είχε περάσει πολλά.. Είχε δύσκολη ζωή. Ορφάνεψε από πατέρα στα μικρά της χρόνια, μέσα στον πόλεμο έχασε αδέρφια, έζησε φτώχεια, αρρώστιες…
Κι όμως, η γιαγιά μου -καλή της ώρα- έκανε προκοπή, που λέει κι ο λαός! Δεν έζησε πλούσια ζωή, αλλά έλεγε πως είχε τον πλούτο τον αληθινό: ευτύχησε να κάνει παιδιά και να χαρεί εγγόνια, ήταν κοινωνική, αγαπητή σε όλους, είχε πάντα μια καλή κουβέντα στο στόμα κι έφυγε τελικά ήσυχη στα 87 της ένα μεσημέρι στο σπίτι της.
Θυμάμαι πολλές κουβέντες της γιαγιάς μου.
Τη θυμάμαι καθισμένη στο ντιβάνι μετά το μεσημεριανό φαγητό να λέει: “Δόξα το Θεό.. Φάγαμε και σήμερα..!”
Και πολλές φορές την άκουγα να λέει: “Δόξα το Θεό.. ξημερώσαμε και σήμερα..!”

Και νομίζω ότι αυτός ήταν ο ήλιος και το νερό που άνθιζε τη γιαγιά μου.

Ευγνωμοσύνη είναι να αναγνωρίζουμε και να εκτιμούμε το καλό μέσα μας και έξω μας-γύρω μας (< εὖ + γνώμων < γιγνώσκω) .

Και η γιαγιά μου δεν είχε διαβάσει τις σύγχρονες μελέτες για τα οφέλη της ευγνωμοσύνης, αλλά όπως φαίνεται είχε εμπειρική γνώση όλων αυτών που διαπίστωσαν αργότερα επιστήμονες, όπως ο Seligman, o Εmmons και άλλοι, μελετώντας το συναίσθημα της Ευγνωμοσύνης.

Οι σύγχρονες μελέτες επιβεβαιώνουν, πως η Ευγνωμοσύνη συνδέεται άμεσα με την Ευτυχία. Όταν εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας ή άλλοι άνθρωποι εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους στο πρόσωπό μας, τότε νιώθουμε.. τι άλλο; Ευτυχία! Συνδεόμαστε περισσότερο με τους άλλους ανθρώπους και ενδυναμώνεται η σχέση μας μαζί τους (Emmons), ενώ παράλληλα συνδεόμαστε περισσότερο και με τον εαυτό μας, αφού τονώνεται η αυτοεκτίμησή μας. Η ευγνωμοσύνη μάς βοηθά να διαχειριζόμαστε καλύτερα τα συναισθήματά μας και ενισχύει αυτό που ονομάζουμε “ψυχική ανθεκτικότητα”. Συμβάλλει στην καλύτερη ποιότητα του ύπνου και δυναμώνει το ανοσοποιητικό μας, ενώ συνδέεται και με τη μείωση των χρόνιων πόνων. Γεννά μέσα μας το αίσθημα της ικανοποίησης και της ηρεμίας και μειώνει το στρες.

Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να γίνουμε λιγάκι πιο… ευγνώμονες;
Μήπως, αντί να προσπαθούμε να αλλάξουμε τη Ζωή, είναι η ώρα να αλλάξουμε τον τρόπο που βλέπουμε τη Ζωή;
Πώς το πετυχαίνουμε αυτό;
- Φτιάξε ένα ημερολόγιο Ευγνωμοσύνης: Μπορείς να εντάξεις στη βραδινή σου ρουτίνα το ημερολόγιο Ευγνωμοσύνης. Κάθε βράδυ, λίγο πριν κοιμηθείς, γράψε στο ημερολόγιό σου 3 πράγματα, για τα οποία νιώθεις ευγνώμων, με όσο περισσότερη σαφήνεια μπορείς. Με αυτό τον τρόπο, θα εκπαιδεύεις σιγά σιγά το νου σου στην παρατήρηση και θα αρχίσεις να αναγνωρίζεις το καλό στη ζωή σου.
- Σημασία έχει πού επικεντρώνεσαι: Καθημερινά συμβαίνουν τόσα πολλά πράγματα.. Συνήθως όμως έχουμε την τάση να σημειώνουμε στο νου μας τα αρνητικά. Τι θα γινόταν άραγε αν επικεντρωνόμασταν στα θετικά; Στα ευχάριστα γεγονότα της ημέρας μας; Δοκίμασε το!
- Βάλε την πρακτική του Mindfulness στη ζωή σου: Η πρακτική του Mindfulness είναι η τέχνη της Ενσυνειδητότητας. Μας φέρνει στο Εδώ και στο Τώρα, καλλιεργεί την αυτεπίγνωση και αναπτύσσει μέσα μας θετικές ποιότητες όπως η ευγνωμοσύνη, η συμπόνια, η αυτο-συμπόνια, κ.α.
- Βρες λόγους να πεις “Ευχαριστώ”: Η ενέργεια της λέξης “Ευχαριστώ” είναι πολύ δυνατή. Αναζήτα ευκαιρίες να προφέρεις τη λέξη “Ευχαριστώ” συνειδητά, όσο περισσότερες φορές μπορείς μέσα στη μέρα σου.

Η Ευγνωμοσύνη λοιπόν, δεν είναι απλώς ένα συναίσθημα. Είναι στάση Ζωής. Και αυτό ήταν το “μαγικό φίλτρο” της γιαγιάς Ελένης! Επέλεγε συνειδητά να στρέφει την προσοχή της στο θετικό και να βλέπει πέρα από τις δυσκολίες. Επέλεγε να εκτιμά αυτά που έχει κι όχι να απογοητεύεται για όσα δεν έχει.

Η επιλογή είναι πάντα δική μας. Ας επιλέξουμε να θρέφουμε το καλό μέσα μας. Και τότε, ναι! Η Ζωή γίνεται πραγματικά όμορφη!

bottom of page